Filmtotaal Recensie
Regie: Tato Kotetishvili | Scenario: Irina Jordania, Tato Kotetishvili, Nutsa Tsikaridze | Cast: Nikolo Ghviniashvili (Bart), Nika Gongadze (Gonga), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2024
Ingetogen toont Holy Electricity het leven in Tbilisi. Gonga trekt na het overlijden van zijn vader door de straten met neef Bart om oude spullen te vinden om door te verkopen. Ze doen graag de schroothoop aan. Wanneer ze een bak met roestige kruizen tegenkomen, poetsen ze deze op en stoppen er tl-verlichting in, in de hoop ze als snuisterijen te slijten. Ondertussen volgt de ene dag na de andere. Cinematograaf Tato Kotetishvili besteedt in zijn speelfilmdebuut graag aandacht aan de figuren die het duo ontmoet.
Doordat Gonga en Bart vaak wegdrijven uit het verhaal, voelt de film eerder als een docufictie dan als een drama. Tbilisi blijkt de eigenlijke hoofdpersoon. Kotetishvili benadert de stedelingen met tederheid. Ondanks de precieze kaders geeft hij ruimte aan hun tics en eigenaardigheden. Een stokoude drummer toont op zijn dooie gemak zijn kunsten als terugkerend personage. Het stadsportret culmineert in een mosh pit, waarin mensen in slow motion op elkaar inbeuken op een totaal ander nummer. Het voelt aandoenlijk door de focus op de muziekbeleving.