Au bout des doigts
Kent zijn toonladders, maar vergeet - na herhaaldelijk advies van zijn eigen personages - "met gevoel te spelen".
play

5,3 details

  • 105 Min
  • Drama
  • Romantiek
  • Frankrijk
  • België
105 Min Frankrijk

De 20-jarige Mathieu Malinski is pianist, maar zijn liefde voor de muziek houdt hij voor zijn omgeving geheim. Hij waakt over zijn broertje David en helpt zijn moeder die haar tijd moet verdelen over verschillende banen sinds zijn vader hen in de steek liet. Wanneer Mathieu in aanraking komt met de politie krijgt hij hulp van Pierre, het hoofd van het conservatorium. In ruil daarvoor moet Mathieu enkele taakjes uitvoeren in het conservatorium. Pierre ziet echter snel hoe getalenteerd Mathieu is. Laatstgenoemde zelf wordt verliefd op de celliste Anna en volgt les bij de zogenaamde 'Gravin'.

Alt titel
In Your Hands
Regie
Ludovic Bernard
Cast
Alexandre Brik, Lambert Wilson, Kristin Scott Thomas, André Marcon, Michel Jonasz, Elsa Lepoivre, Gaspard Meier, Samen Télesphore Teunou, Karidja Touré, Jules Benchetrit, Xavier Guelfi, Vanessa David, Milo Mazé, Louise Labèque.
Release
24.08.2018
Release NL
01.08.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Ludovic Bernard | Cast: Lambert Wilson (Pierre Geithner), Kristin Scott Thomas (La Comtesse), Jules Benchetrit (Mathieu Malinski), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2018

Tegenwoordig heeft ieder treinstation wel een 'bespeel-mij-piano'. Iedereen kan plaatsnemen achter de zwart-witte toetsen: van jonge kinderen die uit verveling wat pingelen tot toegewijde hobbypianisten die hun wachttijd liever nuttig besteden. In Au Bout des Doigts neemt Mathieu Malinski plaats achter zo'n piano en speelt vol overgave een prachtig stuk van Johann Sebastian Bach. Niemand staat stil bij zijn virtuositeit; iedereen heeft haast en moet zijn trein halen, behalve het hoofd van het Parijse conservatorium. Maar waarom wil Mathieu zijn visitekaartje niet tot nauwelijks aannemen? Waarom niet?!

Au Bout des Doigts is sentimenteel, zoals zoveel Franse films dat over het algemeen zijn (nuances even daargelaten). Maar Au Bout des Doigts zit vol ongeloofwaardig sentiment. Die ongeloofwaardigheid ligt niet zozeer in de maatschappelijke hiaten die kinderlijk worden overbrugd (wettig/onwettig, wit/zwart, hoge cultuur/lage cultuur). Nee, het zijn de persoonlijke motieven die het meest raadselachtig zijn in Au Bout des Doigts. Die zijn vaker wel dan niet onduidelijk, onwaarschijnlijk en zwak.

videotrailers & clips