Filmtotaal Recensie
Regie: Ari Aster | Cast: Florence Pugh (Dani Ardor), Jack Reynor (Christian), Vilhelm Blomgre (Pelle), William Jackson Harper (Josh), Will Poulter (Mark), e.a.| Speelduur: 147 minuten | Jaar: 2019
Met Hereditary beleefde regisseur Ari Aster vorig jaar een droomdebuut. In het nogal platgetrapte horrorgenre wist hij uit te blinken door simpelweg het persoonlijke drama ruim baan te geven. Dat resulteerde in een dusdanig indrukwekkende hoofdrol van Toni Collette dat de publieke teleurstelling over het niet verkrijgen van een Oscarnominatie breed gedragen werd. Ook het subtiele camerawerk werd bij de Oscars genegeerd, terwijl Aster daarmee liet zien dat beelden de kijker net zo goed kunnen laten griezelen als het geluid. Nauwelijks een jaar later bewijst Aster met Midsommar dat zijn veelbelovende debuutfilm geen toevalstreffer was. Hij levert opnieuw een horrorfilm af waarin hij zijn de visuele kunsten toont, maar die wel een iets andere weg bewandelt. Ditmaal geen gegriezel in het donker maar in het volle daglicht, met minder subtiele methoden maar net zo effectieve.
Hereditary was in de basis een familiedrama dat zich gaandeweg ontpopte tot een horrorfilm, Midsommar presenteert zich als een relatiedrama dat een vergelijkbare metamorfose ondergaat. De relatie van hoofdpersonen Dani en Christian zit op een dood spoor en dus zoekt laatstgenoemde al enige tijd naar het juiste moment om eruit te stappen. Wanneer Dani's zus zichzelf en haar ouders van het leven berooft, is duidelijk dat hij daar nog wat langer op zal moeten wachten. Een relatiebreuk zou de emotioneel fragiele Dani immers in een nog diepere depressie storten. Hoewel hun liefde over haar hoogtepunt heen is, kan hij dat ook weer niet over zijn hart verkrijgen. Christian denkt de ellende even te kunnen ontvluchten tijdens een reis met zijn vrienden naar Zweden. Eén heerlijk ongemakkelijke scène later is Dani de vijfde reisgenoot.