Filmtotaal Recensie
Regie: Jesse Peretz | Cast: Rose Byrne (Annie), Ethan Hawke (Tucker Crowe), Chris O'Dowd (Duncan), Azhy Robertson (Jackson Crowe), Lily Brazier (Ros) e.a.| Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2018
Het schrijfwerk van de Britse auteur Nick Hornby biedt al zo'n twintig jaar een goede voedingsbodem voor ietwat onconventionele romantische komedies, al begint zich daarin gaandeweg wel een bepaalde formule te openbaren. Hornby's verhalen draaien namelijk vooral om relaties die vastlopen op grote verschillen in volwassenheid tussen man en vrouw. Want waar de dames doorgaans hun best doen iets van hun leven te maken, klampen de heren zich vooral vast aan trivialiteiten en schuiven zij alle serieuze levensbeslissingen zoveel mogelijk voor zich uit. Het is dan ook geen toeval dat de drie films waarvoor Hornby de scenario's schreef op basis van andermans boeken (An Education, Wild en Brooklyn) allemaal een sterke vrouwelijke hoofdpersoon hebben en qua toon een stuk serieuzer zijn dan de films die op zijn eigen schrijfwerk zijn gebaseerd.
Dat Hornby's sympathie duidelijk ligt bij de serieuzer ingestelde vrouwelijke personages, betekent overigens niet dat hij een aversie heeft tegen hun mannelijke tegenhangers. Want ondanks al hun tekortkomingen wordt er toch sympathie gewekt voor de onvolwassen mannen in Fever Pitch, High Fidelity en About a Boy. Dat lukt vooral doordat het verhaal vanuit hun perspectief wordt verteld. Hierdoor leren we deze mannen dusdanig goed kennen dat hun tekortkomingen acceptabel worden en we als kijker zelfs vatbaar worden voor het idee dat de vrouwen in hun leven mogelijk bepaalde zaken wat te serieus nemen. Juliet, Naked, de nieuwste Hornby-verfilming, weet een lekkere draai te geven aan de formule door het perspectief te tonen van een vrouw die door zo'n typische Hornby-hoofdpersoon aan het lijntje wordt gehouden.