Benedetta

Benedetta (2021)

Paul Verhoevens meest provocatieve film tot nu toe. Met een...eh...diepgaande bijrol voor het houten Mariabeeldje.
play

7,0 details

  • 131 Min
  • Biografie
  • Drama
  • Historisch
  • Romantiek
  • Frankrijk
  • Nederland
  • België

Aan het einde van de zeventiende eeuw sluit Benedetta Carlini zich aan bij het klooster in Pescia, Toscane. Al vanaf jonge leeftijd beleeft de knappe non religieuze visioenen en is ze schijnbaar in staat om wonderen te verrichten. Haar invloed op het leven in het klooster is dan ook groot. Terwijl de pest het land teistert besluit de Kerk onderzoek te doen naar Benedetta’s claims, om te ontdekken of de non mogelijk meer geheimen heeft dan zij doet voorkomen.

Regie
Paul Verhoeven
Cast
Charlotte Rampling, Lambert Wilson, Clotilde Courau, Hervé Pierre, Olivier Rabourdin, Virginie Efira, Louise Chevillotte, Daphne Patakia, Guilaine Londez, Vinciane Millereau, Gaëlle Jeantet, Jérôme Chappatte, David Clavel, Lauriane Riquet, Elena Plonka, Jonathan Couzinié, Justine Bachelet.
Release
09.07.2021
Release NL
14.10.2021

Filmtotaal Recensie

Regie: Paul Verhoeven | Scenario: Paul Verhoeven, David Birke en Judith C. Brown | Cast: Virginie Efira (Benedetta Carlini), Daphne Patakia (Bartolomea), Charlotte Rampling (Felicita), Louise Chevillotte (Christina), Lambert Wilson (Alfonso Giglioli), Olivier Rabourdin (Alfonso Cecchi), e.a. | Speelduur: 131 minuten | Jaar: 2021

Subtiliteit is nou niet direct het handelsmerk van beroepsprovocateur Paul Verhoeven. In zijn werk passeerden onder meer een plakboek vol schaamhaar (Turks Fruit), een alien met drie tieten (Total Recall), naakte en geile paaldanseressen (Showgirls en het veelbesproken blote kruis van Sharon Stone (Basic Instinct), dus daar kan ook nog wel een houten Mariabeeldje bij dat dienst mag doen als dildo.

In Benedetta is dat Mariabeeldje niet louter een gimmick, of een manier om heimelijk geile rooms-katholieken naar de bioscoop te lokken, maar óók een slim bedacht mechanisme om het plot in een bepaalde richting te duwen. In werkelijkheid schijnt non Benedetta namelijk nooit zo'n 'instrument' gebruikt te hebben. Dat roept gelijk een vraag op: mag een filmmaker zich zulke artistieke vrijheden eigenlijk wel permitteren of gaat dat de grens over qua geschiedvervalsing? Beide zienswijzen zijn hier te beargumenteren, maar laten we het vooral eens van de positieve kant bekijken: de gevaarlijke consequenties voor het gebruik van een dildo, zoals te zien in de film, zijn overeenkomstig de manier waarop men in de Renaissance dacht en sprak over dat soort dingen. De weg naar de brandstapel is in elk geval bijzonder kort.

videotrailers & clips

alle artikelen (12)

Benedetta Nieuwsberichten