Filmtotaal Recensie
Regie: Rob Greenberg | Cast: Anna Faris (Kate), Eugenio Derbez (Leonardo), Eva Longoria (Theresa), Mel Rodriguez (Bobby), Mariana Treviño (Sofia) e.a.| Speelduur: 112 minuten | Jaar: 2018
Weinig is heilig in Hollywood. Je kunt er dus op rekenen dat alles wat ooit populair was, vroeg of laat opnieuw opduikt. Maar wanneer is er eigenlijk voldoende tijd verstreken om een remake te rechtvaardigen? Bij remakes van genrefilms gooit men het graag op technologische vorderingen, waarmee een concept beter tot leven zou kunnen worden gebracht dan destijds gebeurde (al zijn hiervan opvallend weinig voorbeelden), maar wat te doen met genres zoals de romantische komedie, waarin het visuele aspect niet van bijster groot belang is? Is het misschien een idee het origineel met rust te laten zolang het koppel uit die film in het echt nog steeds bij elkaar is? Of klink ik nu als een oude romanticus die hoop put uit het gegeven dat zelfs Hollywoodsterren in staat zijn tot een langdurige relatie?
Feit is wel dat het originele Overboard door de fijne chemie van hoofdrolspelers Kurt Russell en Goldie Hawn (die enkele jaren voor de film een setje waren geworden en dat vandaag de dag nog steeds zijn) een nog altijd lekker wegkijkend niemendalletje is. De film was in 1987 weliswaar geen financieel of kritisch succes, maar heeft sindsdien een milde cultstatus verkregen en geldt tegenwoordig als pijler in het oeuvre van regisseur Garry Marshall, die kort daarna met Pretty Woman een grote naam zou worden in het romantische komediegenre. Waarom dus proberen daar een remake van te maken? Misschien wel gewoon omdat het uitgangspunt te goed werkbaar is om het met rust te laten. Het verhaal werd immers al eens gebruikt voor een Bollywoodproductie en een Zuid-Koreaanse televisieserie, al worden dat als uiterst vrije bewerkingen beschouwd.