Filmtotaal Recensie
Regie: Christian Rivers | Cast: Hera Hilmar (Hester Shaw), Robert Sheehan (Tom Natsworthy), Hugo Weaving (Thaddeus Valentine), Jihae (Anna Fang), Leila George (Katherine Valentine), e.a. | Speelduur: 128 minuten | Jaar: 2018
Mortal Engines is eigenlijk in alles een Peter Jackson-film, behalve dan dat deze niet door de bekende Nieuw-Zeelander is geregisseerd. Wie ooit de achter-de-schermendocumentaires van de The Hobbit-trilogie heeft gezien, zal daar niet verbaasd over zijn. Hoewel Jackson hierin geregeld met enthousiasme mag vertellen over zijn werk, laten de beelden van hem op de set en in de montagekamer een volkomen uitgebluste regisseur zien. Een filmmaker bezweken onder de enorme werkdruk, de eisen van de studio en de verwachtingen van het publiek. Dankzij zijn talent en ervaring heeft hij deze zware bevalling nog relatief goed doorstaan, maar toch zouden weinigen ervan op hebben gekeken als hij nadien een vervroegd pensioen had aangekondigd. In plaats daarvan doet Jackson voor zijn nieuwe filmproject een verstandig stapje terug: hij schrijft en produceert nog steeds, maar het zware regiewerk laat hij ditmaal over aan zijn opvolger.
Mortal Engines is aldus het regiedebuut van Christian Rivers, die al sinds Braindead betrokken is bij Jacksons films. Eerst als storyboardtekenaar en later als de hoofdverantwoordelijke voor de visuele effecten. Die staat van dienst wekt het vermoeden dat we op visueel gebied in goede handen zijn. Dat wordt al direct bevestigd in de openingsscène. Hierin wordt de postapocalyptische wereld uit Philip Reeves gelijknamige boek gelijk zeer treffend neergezet: een toekomst waarin de overgebleven steden rondrijdende stadstaten zijn geworden die elkaar opjagen en plunderen vanwege een constante behoefte aan brandstoffen. 'Municipaal darwinisme' noemt men dat. We zien een stadje zichzelf opklappen en op de vlucht slaan voor het almachtige Londen, dat als een enorme walvisvaarder de achtervolging inzet op zijn prooi. Het is een jacht waar zelfs harpoenen aan te pas komen. 'Mad Max meets Master & Commander' blijkt net zo enerverend als het klinkt.