Filmtotaal Recensie
Regie: Chan-wook Park | Cast: Min-hee Kim (Lady Hideko), Tae-ri Kim (Sook-Hee), Jung-woo Ha (Count Fujiwara), Jin-woong Jo (Uncle Kouzuki), Hae-suk Kim (Miss Sasaki) | Speelduur: 144 minuten | Jaar: 2016
Het was ooit Quentin Tarantino die als jurylid op het Cannes Filmfestival de provocatieve film Old Boy prees. Hij bleek fan te zijn van de Koreaanse regisseur Chan-wook Park en diens nieuwste film bevestigt waarom de smaak van Tarantino en Park hand in hand gaan. The Handmaiden is wellicht te beschrijven als een Victoriaanse liefdesroman door de ogen van Quentin Tarantino: stijlvolle cinematografie, intelligent geschreven en barstensvol extravagante filmscènes. Niet overlopend van agressie, maar stomende erotiek.
The Handmaiden is geïnspireerd op het boek Fingersmith en begint vrij onschuldig. Hideko is een rijke Japanse erfgename en zit opgesloten in het landgoed van haar heerszuchtige oom Kouzuki, die met haar wil trouwen. Evenzeer belust op haar rijkdom zijn Sook-Hee en Fujiwara, die zich als kamenier en graaf naar binnen weten te werken om Hideko te schaken. Het verhaal wordt in grote lijnen overgenomen uit het boek van Sarah Waters en heeft wat Old Boy-filmbloed in zich met voyeuristische elementen en octopussen. Alhoewel The Handmaiden al snel vergelijkingen oproept, geeft Chan-wook Park de film een geheel eigen identeit.