Filmtotaal Recensie
Regie: Juan Pablo Buscarini | Cast: Martina Stoessel (Violetta), Jorge Blanco (Léon), Sofia Carson (Melanie), Ángelina Molina (Isabella), Adrián Salzedo (Caio), Leonardo Cecchi (Saúl), Ridder van Kooten (Raúl), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2016
Violetta is een superster met een gebroken hart. De Argentijnse facetimet met haar vriendin vanuit haar tienerkamer en staart depressief voor zich uit aan de keukentafel met aan haar vork een stukje fruit geprikt. De Argentijnse zangeres heeft zojuist in een veelbekeken televisieshow aangegeven dat ze de microfoon aan de wilgen hangt. Er komt geen album. Er komt geen nieuwe tour. Aanstichter van al deze tragiek is León, ook al zon gelikte superster met een (gevlekte) tandpastalach die een album en videoclip aan het opnemen is in LA. De media hebben er lucht van gekregen dat Violetta en León geen stel meer zijn en dat de mooie Melanie hem het hof maakt. Het berust allemaal op een misverstand, maar Violetta zal er voorlopig niet achterkomen. Haar pa heeft haar op het vliegtuig naar Italië gezet. Op een Mediterraan eiland hoopt het zangeresje met andere creatievelingen tot zichzelf te komen, haar uitgebluste inspiratie terug te krijgen en nog belangrijker: zichzelf te vinden.
Dikke kans dat de geacteerde zangcarrière van Violetta compleet langs je heen is gegaan. Maar als we de berichten mogen geloven zijn er inmiddels hele pubervolksstammen die de avonturen van Violetta hebben gevolgd. De Spaanstalige televisieserie die gemaakt is door Disney draait om zangeresje Violetta die na een tijd in Europa te hebben gewoond teruggaat naar haar geboortegrond. In Buenos Aires stampt ze een carrière als popzangeres uit de grond en wordt ze razend populair. Deze eerste bioscoopfilm kun je prima los zien als je nog nooit een frame van de serie hebt bekeken. Dat Violetta wereldberoemd is en over ongekend talent beschikt moet je maar voor waarheid aannemen. Voor iemand die van haar passie haar leven heeft gemaakt, duurt het namelijk een flinke tijd voordat het gouden strotje opengaat. In de eerste akte worden we geconfronteerd met een ster van kennelijk wereldformaat die zich helemaal een depressie in heeft gewerkt omdat haar vriendje het uit heeft gemaakt. Is dit nu de boodschap die we tienermeisjes in deze moderne tijd mee willen geven? Dat je je compleet emotioneel afhankelijk moet maken van een kerel? Waar zijn de emancipatie en zelfbewustzijn van jonge succesvolle vrouwen gebleven? Kennelijk heeft Violetta deze ergens diep weggestopt, waarmee ze een verkeerde boodschap aan haar doelgroep afgeeft.