Filmtotaal Recensie
Regie: Laurent Tirard | Cast: Jean Dujardin (Alexandre), Virginie Efira (Diane), César Domboy (Benji), Cédric Kahn (Bruno), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2016
Zonder nu gelijk een recensie te willen openen met ranzigheden: het gaat niet om de grootte. In dit geval slaat dit credo op de lichaamslengte van architect Alexandre in de licht dramatische Franse romantische komedie Un Homme à la Hauteur. Dat wat Alexandre tekortkomt aan lichaamslengte hij is iets van anderhalve meter lang weet hij ruimschoots te compenseren met zijn charmes. De charmeur heeft een rijk sociaal leven, een prachtig groot huis, onderhoudt een bijzondere relatie met zijn goedgebekte maar ietwat luie huishoudster en heeft een zoon wiens hond hem bij elke begroeting tegen de vlakte werpt. Toch mist er wat in zijn leven en dat is een vrouw. En hij moet eerlijk zijn: Alexandres lengte is voor de vrouwen toch vaak een onoverkomelijk probleem. Regisseur van al deze kolder en kwel is Laurent Tirard. Hij castte Oscarwinnaar Jean Dujardin die in werkelijkheid ruim één meter tachtig is. Met van The Lord of the Rings afgekeken cameratrucjes en stand-ins maakte Tirard zijn hoofdrolspeler enkele koppen kleiner.
Een beetje raar ziet dit er wel uit, vooral bij de totaalshots waarin Alexandre een volwassen hoofd op een kinderlijfje heeft. Het is jammer dat de eerste helft van deze aansprekende maar voorspelbare romkom vooral opgaat aan gedachten met welk (camera)trucje ze Dujardin nu weer hebben aangepakt. De acteur, vooral bekend van The Artist, speelt zijn personage met passie en verve. Alexandre vindt op een dag de telefoon van de mooie advocate Diane. De juriste ligt in een moeilijke scheiding met haar man en zakenpartner Bruno. Als Alexandre het vaste nummer van Diane belt met als doel om door middel van een date haar het toestel terug te bezorgen, beginnen ze een geanimeerd telefoongesprek. Alexandre heeft de eigenaresse van het mobieltje al gezien toen ze beiden in hetzelfde restaurant waren en ziet een ontmoeting wel zitten. Diane raakt onder de indruk van haar gesprekspartner, maar moet toch even slikken als ze Alexandre in (half)volle glorie ziet. Er ontstaat een ongemakkelijk romance, waarbij Diane zich eigenlijk continu schaamt voor de lengte van Alexandre. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de liefde laat zich niet de les lezen door conventies of de af- of goedkeuring van een sociale omgeving.