Jheronimus Bosch, Touched by the Devil
Vijfhonderd jaar geleden stierf de grote Jeroen Bosch. Het Noordbrabants Museum probeert de amper vijfentwintig werken die bewaard zijn gebleven in één ruimte te krijgen.
play

6,4 details

  • 86 Min
  • Documentaire
  • Nederland
86 Min Nederland

In 2016 organiseert Het Noordbrabants Museum een grote tentoonstelling ter gelegenheid van de 500ste sterfdag van de middeleeuwse schilder Jheronimus Bosch. De film volgt het team van Bosch-experts dat, met het oog op deze tentoonstelling, het mysterie van alle 25 nog bestaande schilderijen van Bosch probeert te ontrafelen. Vier jaar lang reisde het team de wereld over om zijn schilderijen in musea als Museo Nacional del Prado en Musée du Louvre met röntgenfotografie en infraroodtechnieken in detail te onderzoeken. Voor het eerst in de geschiedenis krijgen we de kans door te dringen tot de onderste verflagen om zo een indruk te krijgen van het creatieve proces van de ‘duivelskunstenaar’. Maar het roept ook de vraag op of alle schilderijen wel echt door hem geschilderd zijn. Wat maakt een Bosch een Bosch? Tot welke bevindingen zal het onderzoek leiden?

Regie
Pieter van Huystee
Release NL
07.01.2016
Release DVD
02.02.2016

Filmtotaal Recensie

Regie: Pieter van Huijstee | Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2015

Wat ging er om in het hoofd van Jheronimus van Aken? De schilder, beter bekend als Jeroen Bosch, overleed een half millennium geleden. Zijn haast buitenaardse werk draait om het onderscheid tussen goed en slecht, de hel en een beetje hemel, de keuzes die de mens moet maken, maar ook om de menselijke moraal. Op een echte Jeroen Bosch, maar ook op zijn vele imitatoren en navolgers, is een onvoorstelbaar aantal bizarre details te ontwaren. Het staat vol met mensen en dieren die zich met elkaar vermengen en elkaar op gruwelijke wijze naar het leven staan. Hoe langer je naar een werk van Bosch kijkt, hoe meer je ziet. De vijfhonderdste sterfdag van de schilder is alle reden om de amper vijfentwintig panelen die nog van hem bewaard zijn gebleven bij elkaar te brengen in een retrospectief in het Noordbrabants Museum.

Het lukte het museum en zijn projectleider overigens niet om alle overgebleven werken van Bosch binnen te halen. Er zijn teleurstellend weinig werken van de Brabantse kunstenaar in eigen land achtergebleven. De hoofdmoot hangt in het Madrileense Prado, door toedoen van Filips II. Daar is, zo blijkt uit de documentaire Jheronimus Bosch – Touched By the Devil van Pieter van Huijstee, een hoofdconservator aan het werk die als een moederkloek op de werken zit. De Tuin der Lusten, misschien wel Bosch’ bekendste drieluik, is zelfs te kostbaar om te worden verscheept. De organisatoren van de Hollandse expositie dorsen het niet eens te vragen. Alsof Spanje vraagt om De Nachtwacht aan de muur te mogen hangen. Andere werken komen uit onder meer Venetië, dat als tegenprestatie voor uitleen een grondige restoratie vraagt, Berlijn en Philadelphia. En dan zijn er nog de Rotterdamse collega’s die best hun Bosch willen uitlenen, maar wel als ze eerst de befaamde De Triomftocht van de Hooiwagen aan hun bezoekers mogen tonen. De kunstwereld is een harde business, waarin stevig onderhandeld wordt en ego’s getrotseerd moeten worden.

videotrailers & clips