Neon Bull

Neon Bull (2015)

Mannelijkheid en vrouwelijkheid vloeien in elkaar over in deze Braziliaanse mix van sobere en extravagante beelden over een rodeoknecht die droomt van een carrière als modeontwerper.
play

7,1 details

  • 101 Min
  • Drama
  • Brazilië
  • Uruguay
  • Nederland
  • Spanje
101 Min Brazilië

Iremar werkt bij de 'Vaquejadas', een rodeo in het noordoosten van Brazilië, waar twee mannen te paard een stier proberen neer te halen door hem bij zijn staart te grijpen. Het is stoffig en zwaar werk om de stieren te voeden, voor te bereiden en te verzorgen. Hij leeft samen met zijn collega's in de vrachtwagen waarmee die stieren vervoerd worden naar de shows. Samen vormen ze een hechte familie. Maar Brazilië en het noordoosten zijn aan het veranderen en de bloeiende kledingindustrie brengt nieuwe ambities naar boven bij Iremar.

Alt titel
Boi Neon
Regie
Gabriel Mascaro
Cast
Vinícius de Oliveira, Juliano Cazarré, Maeve Jinkings, Josinaldo Alves, Roberto Berindelli, Samya De Lavor, Abigail Pereira, Carlos Pessoa, Alyne Santana, Marcelo Caetano.
Release
03.09.2015
Release NL
28.07.2016
Release DVD
20.10.2016

Filmtotaal Recensie

Regie: Gabrie Mascaro | Cast: Juliano Cazarré (Iremar), Alyne Santana (Cacá), Carlos Pessoa (Zé), Maeve Jinking (Galega), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2016

De Braziliaan Iremar opereert binnen een ruwe wereld. Hij maakt deel uit van een ‘vaquejada’, een in Noord-Brazilië zeer populaire maar eveneens controversiële rodeo, waarbij cowboys te paard een stier tot struikelen brengen door aan zijn staart te trekken. Iremar is verantwoordelijk voor het stroef maken van de staart met zand, zodat er meer grip op het dier is. Het is voor buitenstaanders een gruwelijk, dieronterend tafereel, maar de liefhebbers van het evenement hebben hier weinig boodschap aan. Voor Iremar is de rondreizende rodeo vooral een manier om zijn boterham te verdienen, maar het is een wild en onzeker bestaan. De stoere man heeft echter nog een andere grote passie: kleding ontwerpen. Zijn (werk)omgeving maakt er nauwelijks een punt van dat de sterke Iremar zich met mode bezighoudt. Zo af en toe volgt een vileine opmerking, maar Iremar staat zijn mannetje en laat zich zeker niet zijn droom op een grote doorbraak afnemen.

Het op sociaal-realisme geënte Neon Bull is in vele opzichten een allegaartje. Het behandelt uiteenlopende thema’s als de rol van de man in de traditionele Zuid-Amerikaanse maatschappij, dat vergeven is van het machismo. De natuur en aspiraties van Iremar zijn hier lastig in te passen, maar ook dan wordt er geredeneerd vanuit de gedachte dat alles in een lekker overzichtelijk, maar beklemmend hokje moet kunnen worden geplaatst. Dan is er nog het harde realisme waarmee Iremar zich dagelijks omringd voelt, maar dat wordt doorbroken door zijn dromen. In haast surrealistische danssequenties zien we vrouwen met een paardenkop die in de creaties van Iremar het veelal mannelijk publiek het hoofd op hol brengen. En er is de zinderende seksualiteit die Iremar in zich draagt, maar ook over zich afroept. Op een dag ontmoet hij een vertegenwoordigster in parfum die tevens als nachtwaker in een enorm kledingbedrijf werkt. Voor Iremar is dit het walhalla van alles waar hij naar verlangt en het is geen straf dat de dame zelf ook geen onaantrekkelijke verschijning is.

videotrailers & clips