Filmtotaal Recensie
Regie: Giulio Ricciarelli | Cast: Alexander Fehling (Johann Radmann), André Szymanski (Thomas Gnielka), Friederike Becht (Marlene Wondrak), Johannes Krisch (Simon Kirsch), Hansi Jochmann (Erika Schmitt), e.a. | Speelduur: 122 minuten | Jaar: 2014
In het (West-)Duitsland van de late jaren vijftig van de vorige eeuw lijkt de bevolking nauwelijks doordrongen te zijn van de ware impact van de gruwelen van het naziregime. De stelselmatige uitroeiing van de Joodse bevolking door Adolf Hitler en de beruchte reputatie van Auschwitz zijn bij velen zelfs onbekend. Het zwartste hoofdstuk uit de moderne Duitse geschiedenis is simpelweg verdrongen, gewist uit het collectieve geheugen. De Neurenbergse processen lagen alweer een decennium in het verleden, waarbij de voornaamste oorlogsmisdadigers vervolgd en geëxecuteerd werden. Duitsland moest door en had geen tijd om terug te kijken. Dat er nog heel wat foute types rondliepen kwam onder de aandacht van de Frankfurter Johann Radmann. De jonge, ambitieuze officier van justitie beet zich vast in de zaak, vastbesloten om de schoften verantwoordelijk voor de uitvoering van de Holocaust achter de tralies te krijgen.
De naïviteit waarmee veel Duitsers rondliepen, is welhaast onmogelijk voor te stellen. Onze oosterburen waren bezig met de heropbouw en wilden de geschiedenis zo snel mogelijk overschrijven. Het voelt aan als een poging van regisseur Giulio Ricciarelli om de missie van Radmann extra kracht bij te zetten. Met de kennis van nu lijkt de al dan niet bewuste onwetendheid van de Duitsers volkomen onrealistisch, een gevoel dat wordt versterkt door Ricciarellis ijle invulling en duiding. Bovendien was massacommunicatie nog niet zo prominent van invloed als nu het geval is. De volle omvang van de Jodenvervolging was nog niet volledig in kaart gebracht. Het is echter wel het journaille dat Radmann op het spoor brengt van de nazi's die te midden van de 'normale' Duitsers opereerden als bakker of onderwijzer. Radmann loopt aanvankelijk aan tegen een muur van tegenwerking, tot zijn hoogste baas groen licht geeft voor de vervolgingsactie. Het spreekt voor zich dat de aanklager zich op glad ijs begeeft en niet alleen zijn loopbaan, maar ook zijn persoonlijke leven in de waagschaal stelt.