Filmtotaal Recensie
Regie: Alix Delaporte | Cast: Romain Paul (Victor), Clotilde Hesme (Nadia), Grégory Gadebois (Samuel Rovinski), Candela Peña (Maria), Tristán Ulloa (Fabio), e.a. | Speelduur: 82 minuten | Jaar: 2014
De in 1911 overleden componist Gustav Mahler schreef op zijn creatieve hoogtepunt zijn Zesde Symfonie. De uit vier delen bestaande compositie werd vijf jaar voor zijn dood voor het eerst opgevoerd en kreeg als bijnaam 'De Tragische'. Kenmerkend voor het stuk zijn de drie hamerslagen die naar verluidt stonden voor drie tragische gebeurtenissen in het leven van Mahler. Deze symfonie speelt een belangrijke rol in het Franse coming-of-agedrama Le Dernier Coup de Marteau (De Laatste Hamerslag). Filmmaakster Alix Delaporte heeft er ook een symbolische analogie aan gehangen, maar dit doet net iets te geforceerd aan. En tragisch is het al helemaal niet.
Dit laatste komt ook door de introverte hoofdpersoon. De dertienjarige Victor is een talentvol voetballertje en woont met zijn moeder in een caravan ergens aan de Zuid-Franse kust. Hij heeft een hechte band met zijn moeder, de aan kanker lijdende Nadia. Victor heeft zichzelf altijd voorgehouden dat hij geen behoefte heeft om zijn vader te leren kennen. De zaken komen er anders voor te staan als Victors vader als dirigent het lokale concertgebouw aan doet. De jongen zoekt contact met zijn verwekker, die zoals je al kan raden, bezig is met het dirigeren van de Zesde Symfonie van Mahler. Vanaf dat moment kan Delaporte los met de parallellen tussen het werk en leven van Mahler en de beslommeringen van haar jeugdige hoofdpersoon. Er ontstaat een innig contact tussen vader en zoon.