Filmtotaal Recensie
Regie: Severin Fiala en Veronika Franz | Cast: Susanne West (moeder), Elias Schwarz (Elias), Lukas Schwarz (Lukas), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2014
Arthouse en horror; het zijn twee takken van sport die moeilijk samen lijken te gaan. Toch is het geen onmogelijke combinatie, getuige een aantal recente titels, waarbij een artistiek hoogstaand en technisch complex verhaal werd gecombineerd met onvervalste horrorelementen. Zo was Lars von Triers Antichrist een vervreemdende nachtmerrie over de diepste oerinstincten van de mens die in ondoordringbare bossen kwamen opborrelen tijdens een rouwverwerkingsproces. Andere voorbeelden zijn Borgman van onze eigen Alex van Warmerdam, al waren de horrorelementen hier minder expliciet en meer onderhuids. Met een beetje goede wil zou je ook het Franse Them, klassieker The Shining en het Spaanse The Others tot arthousehorror kunnen bestempelen, al neigt deze laatste titel wel sterk naar het commerciële. Kenmerkend voor arthousehorror lijkt de sterke nadruk op de personages en hun ontwikkelingen en het uitblijven van goedkope schrikeffecten en bakken vol gorigheid.
Het Oostenrijkse Ich Seh, Ich Seh is ook zo'n prettige exoot al laat deze zich beter omschrijven als een arthousethriller met horrorelementen. De productie lag onder meer in de handen van Ulrich Seidl, bekend van zijn beklemmende en confronterende drama's waarbij hij vaak gebruik maakt van amateurs en improvisatie. Als producent wist Seidl zijn handelsmerk niet door te voeren. Zijn echtgenote Veronika Franz, die als assistent-regisseur meewerkte aan de films van Seidl, tekende als regisseur en scenarist samen met Severin Fiala. Hun samenwerking heeft geleid tot een visueel fraaie thriller waar een voortdurend ongemakkelijk gevoel van uitgaat. Het duo bouwt een onheilspellend verhaal op over een tweeling die geconfronteerd wordt met de terugkomst van hun moeder. De vrouw lag zwaar in de kreukels na een ernstig ongeval en als ze opnieuw voet over de drempel van haar afgelegen woning zet, is haar gezicht in verband gewikkeld. Mama gedraagt zich merkwaardig, op het apathische af en haar negenjarige zoons Lukas en Elias zijn ervan overtuigd dat de vrouw die hun huis heeft betreden niet hun moeder is.