Filmtotaal Recensie
Regie: Steven Spielberg | Cast: Tom Hanks (James B. Donovan), Mark Rylance (Rudolf Abel), Alan Alda (Thomas Watters Jr.), Amy Ryan (Mary Donovan), Austin Stowell (Francis Gary Powers), Sebastian Koch (Wolfgang Vogel), e.a. Speelduur: 141 minuten | Jaar: 2015
Het werk van Steven Spielberg, één van de grootste moderne Amerikaanse filmmakers, is grofweg onder te verdelen in avonturenfilms en dramas met een historische lading met een bijzondere, dieppersoonlijke belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog. De laatste Spielbergs waren gortdroge en op momenten zelfs tergend langzame epische historische dramas. Het eerste uur van War Horse was nauwelijks door te komen en Lincoln was ongetwijfeld historisch accuraat, maar zo gedegen dat hij, de inspanningen van hoofdrolspelers Daniel Day Lewis en Sally Field ten spijt, nou niet bepaald van het scherm spatte. Voor zijn eerste speelfilm in drie jaar tijd grijpt de filmmaker terug naar zijn belangstelling voor het sluimerende conflict en die ene man die het verschil probeert te maken in het gevecht tegen de instituties.
Spielberg blijkt wederom een meester in het treffen van een tijdsbeeld. Dit keer de vroege jaren zestig, waarin de Koude Oorlog in vol dubieus ornaat het dagelijks leven beïnvloedde. De vijand was concreet maar onzichtbaar en kon zich overal ophouden. De parallel met de huidige strijd tegen het terrorisme laat zich eenvoudig trekken. Ook kenmerkend voor Spielberg is het inzoomen op één enkele persoon die zich te midden van een historische werkelijkheid een weg probeert te banen. In dit geval is het verzekeringsadvocaat Donovan, die werkelijk bestaan heeft. In het kielzog van senator McCarthy was het wantrouwen jegens de Russen tot een kookpunt gekomen. Elke betrokkenheid met spionage, al was deze zijdelings, werd gewantrouwd. De beslissing van Donovan om een Britse spion te verdedigen die zich in dienst van de Sovjets in de New Yorkse wijk Brooklyn ophoudt, wordt met argusogen bekeken. In de metro zijn de ogen van Donovans medepassagiers op hem gericht, want hij staat met zijn kop in de krant. Wie zich inliet met de communisten, zelfs vanuit het ideologische perspectief dat iedereen een eerlijk proces verdient, is niet te vertrouwen. Het heeft zelfs zijn neerslag op Donovans gezinsleven, al beperkt Spielberg het tot echtelijke ruzies aan de eettafel en een laffe, amateuristische aanslag op Donovans huis.