Filmtotaal Recensie
Regie: Saskia Diesing | Cast: Abbey Hoes (Nena), Uwe Ochsenknecht (Martin), Gijs Blom (Carlo), Fabian Jansen (Theo), Monic Hendrickx (Martha), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2014
Voor de puberende Nena is het leven nog maar net begonnen. Er ligt een heleboel moois in het verschiet, waaronder haar eerste grote liefde. Voor haar Duitse vader is het enkel achteruitgang. Hij zit in een rolstoel vanwege multiple sclerose, gaat zienderogen achteruit en is klaar met het leven. In alle denkbare opzichten moet de mondige Nena zich zien te handhaven tussen twee werelden die zich steeds verder van elkaar verwijderen. Haar leven staat in bloei, terwijl dat van haar vader met wie ze een innige band onderhoudt in het teken staat van verval. Het is deze wrange, maar tegelijkertijd krachtige tegenstelling die de hoofdmoot vormt in het zelfverzekerde regiedebuut van Saskia Diesing.
Niet alleen in Nenas persoonlijke kringetje is een boel aan de hand. Diesing situeert haar coming-of-agedrama in 1989, waarin de val van de Berlijnse Muur op stapel staat. Via nieuwsberichten koppelt Diesing de wereldgeschiedenis aan de persoonlijke problemen van haar titelfiguur. Het sterke en wrede contrast waarmee Nena moet zien om te gaan komt in mooie kleine details en metaforen naar voren. Als ze zich aansluit bij het honkbalteam wil ze wel als catcher aan de slag; de zestienjarige is gewend om de klappen op te vangen als de slagman niet in staat blijkt de bal het veld in te meppen. Ondertussen woedt er een enorme strijd in het hoofd en het hart van het meisje. Ze is ziedend op haar vader als deze uiting probeert te geven aan zijn wens om te sterven. Dit loopt gelijk op met de kennismaking met honkballer Carlo, een vrijgevochten jongen met een knalblauw kapsel.