Filmtotaal Recensie
Regie: Erwin Wagenhofer | Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2013
We hebben het wellicht zelf niet eens meer door, of ontkennen het zelfs, maar het is voor de maatschappij prettig om de mensheid onder te verdelen. Vooral het moderne onderwijs stoomt elk van ons klaar voor een eigen hokje. Het gaat er niet meer zozeer om hoe je je doelen bereikt, maar vooral dát je je doelen bereikt. Het extreemste voorbeeld doet zich voor in het Chinese onderwijs, waar de leerlingen worden klaargestoomd voor hun functie in de maatschappij, die veelal al bij voorbaat vaststaat. Deze machinering van het onderwijs zorgt er weliswaar voor dat eenieder zijn of haar plek in de maatschappij verwerft, maar het smoort ook de creativiteit en eigen unieke identiteit van een kind. De mens als kennismachine waar je de benodigde ingrediënten ingooit en die een voorspelbare output voortbrengt.
De Oostenrijkse documentairemaker Erwin Wagenhofer belichtte in eerdere werken onder meer ons voedsel (de bekende docu We Feed the World) en ons corrupte allesbeheersende financiële systeem (Let's Make Money). In zijn nieuwste documentaire Alphabet zet Wagenhofer onze moderne welvaart, waar met name in het Westen iedereen heeft wat zijn hartje begeert, af tegen het enorme ongeluk dat hier desondanks aan vast hangt. Waarom zorgt het perfect geoliede en ingerichte systeem dat de moderne mens denkt te hebben toch voor zo veel ongelukkige sentimenten? Volgens de regisseur ligt de sleutel in onze pedagogische en educatieve systemen, die louter op prestaties gericht zijn en weinig tot zelfs geen ruimte overlaten voor het ontwikkelen van eigenheid en zelfstandig creatief denken.