Filmtotaal Recensie
Regie: Anton Corbijn | Cast:Robert Pattinson (Dennis Stock), Dane DeHaan (James Dean), Alessandra Mastronardi (Pier Angeli), Joel Edgerton (John Morris), Ben Kingsley (Jack Warner), Michael Therriault (Elia Kazan), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2015
Slechts drie films maakte acteur James Dean voor hij op vierentwintigjarige leeftijd crashte bij een autorace. Minder bekend is dat hier een carrière op het podium en op televisie aan voorafging. Het beeld van Dean als de rebelse twintiger met wit T-shirt, zwart leren jack en zijn kenmerkende coupe is zo iconisch dat het heel lastig is om daar aan te tornen. Het imago van Dean als de 'boy next door' werd nog eens versterkt door de fotoreportage die Dennis Stock maakte voor het gerenommeerde maar inmiddels ter ziele gegane tijdschrift Life. Hiervoor trok Dean onder meer terug naar zijn geboortegrond in de staat Indiana. Maar Dean werd ook op de gevoelige plaat vastgelegd in zijn eenvoudige appartement in New York. Dit gebeurde allemaal voor het uitbrengen van zijn eerste speelfilm East of Eden.
Neerlands trots Anton Corbijn lijkt de ideale man om de samenwerking tussen Dean en Stock vorm te geven. Corbijn toonde zich in zijn vorige speelfilmprojecten een haast klassiek filmmaker met een sterke acteursregie en uiteraard een scherp oog voor mooie plaatjes en beeldcompositie. En uiteraard is Corbijn begonnen als fotograaf van de grootste muzikanten die onze planeet heeft voortgebracht, waarbij vooral zijn sterk gebruik van contrast in zijn voornamelijk zwart-witfotos zijn handelsmerk is geworden. Dit imposante oeuvre sluit naadloos aan bij de reportage die Stock van Dean schoot voor Life. Maar Corbijn begeeft zich ook op link terrein. Want de korte indruk die James Dean heeft achtergelaten is zo sterk dat het al gauw uitdraait op parodie. En dat gevaar speelt Corbijns vierde speelfilm voortdurend parten.