Filmtotaal Recensie
Regie: Todd Haynes | Cast: Cate Blanchett (Carol), Rooney Mara (Therese Belivet), Kyle Chandler (Harge Aird), Jake Lacy (Richard Semco), Sarah Paulson (Abby Gerhard), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2015
Bij het verfilmen van een boek dat al wat ouder is, dringt zich standaard de vraag op of er moet worden vastgehouden aan de tijd waarin het geschreven is. Is het verhaal universeel genoeg om het in het heden te situeren (waardoor je als filmmaker de nodige miljoenen kunt uitsparen) of is de vertelling zodanig een product van zijn tijd dat een getrouwe verfilming enkel een periodestuk kan zijn? Bij verfilmingen van Patricia Highsmiths boeken lijkt de tendens de laatste jaren om zoveel mogelijk vast te houden aan de periode waarin het uitkwam. Misschien wel juist omdat Hollywood er destijds geen brood in zag.
Het in de jaren vijftig, zestig en zeventig uitgekomen werk van de Amerikaanse schrijfster was weliswaar niet uiterst controversieel, maar de homoseksuele ondertonen in veel van haar verhalen hebben waarschijnlijk toch lange tijd de Hollywoodmensen op afstand gehouden. Nadat haar debuutroman Strangers on a Train de basis vormde voor de gelijknamige Alfred Hitchcock-klassieker duurde het immers bijna vijftig jaar tot het uitkomen van The Talented Mr. Ripley: uitgerekend een film over een waarschijnlijk homoseksuele seriemoordenaar. In de periode daartussen kwamen de Highsmith-verfilmingen louter uit Europa. Echter, de laatste jaren heeft men de smaak goed te pakken. Na de eerder genoemde film van Anthony Minghella volgden nog twee Ripley-films en anderhalf geleden ook The Two Faces of January. Carol breekt met die voorgangers: dit is namelijk geen thriller met een Europese setting, maar een in winters Manhattan gesitueerde romance.