Filmtotaal Recensie
Regie: Brian Percival | Cast: Sophie Nélisse (Liesel Meminger), Geoffrey Rush (Hans Hubermann), Emily Watson (Rosa Hubermann), Nico Liersch (Rudy Steiner), Ben Schnetzer (Max Vandenburg), e.a. | Speelduur: 131 minuten | Jaar: 2013
Meer dan acht miljoen keer ging The Book Thief van de Australische auteur Markus Zusak over de toonbank. En wellicht werd de wereldwijde bestseller ook nog wel eens gejat. Zusak baseerde zijn alom geprezen oorlogsdrama op de vele verhalen die zijn moeder hem vertelde over de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. Zelf heeft Zusak, die geboren is halverwege de jaren zeventig, de oorlog niet meegemaakt. Maar de verhalen van zijn Duitse moeder en wellicht ook die van zijn Oostenrijkse vader hadden zo'n enorme impact dat Zusak erover kon schrijver alsof hij het zelf mee had gemaakt. Zelfs al lopen hele volksstammen, onder wie veel critici, weg met The Book Thief, wat blijft ervan over als de vertaalslag naar het witte doek wordt gemaakt?
Downtown Abbey-regisseur Brian Percival maakt het zijn publiek in het eerste halfuur van zijn jeugddrama niet bepaald gemakkelijk. De aftrap van The Book Thief verloopt allesbehalve vlekkeloos. Zijn narratief is vergeven van de voice-overs, waarvan die van de dood de boventoon voert. Magere Hein, al is het hier in een abstracte vorm, vertelt ons dat hij iets heel bijzonders ziet in het zwijgzame jonge meisje Liesel. Met haar broertje heeft hij minder genade. In de treinreis met hun moeder op weg naar Liesels toekomstige pleegouders roept de dood Liesels broertje tot zich. Het jongetje wordt naast de rails begraven. Eenmaal als enig kind aangekomen in haar nieuwe woonplaats kost het Liesel bijzonder veel moeite om te wennen bij haar pleeggezin. Moeder Rosa is een stuk chagrijn om wie continu een donderwolk hangt. Vader Hans heeft het beter met zijn nieuwe pleegdochter voor en leert het analfabete meisje lezen en schrijven.