Filmtotaal Recensie
Regie: Maarten Treurniet | Cast: Monic Hendrickx (Kenau Simonsdochter Hasselaer), Barry Atsma (Wigbold Ripperda), Sallie Harmsen (Kathelijne), Sophie van Winden (Magdalena), Pau Cólera (Don Toledo), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2014
Hoewel de vaderlandse geschiedenis volop verhalen bevat die het verfilmen waard zijn, gaan Nederlandse films doorgaans niet veel verder terug in de tijd dan tot de twintigste eeuw. Een enkele keer komen het koloniale verleden (Max Havelaar ) of de Gouden Eeuw (Nova Zembla) aan bod, maar in de meeste gevallen blijft men hangen bij de welbekende periode 1940-1945. De reden daarvoor is simpel: het recreëren van vroegere tijden is een prijzige bezigheid en Nederlandse films hebben een beperkte afzetmarkt. Zodoende is de Tachtigjarige Oorlog, nochtans een van de meest invloedrijke periodes in de geschiedenis van dit land, tot nu toe nooit vanuit Nederlands perspectief verkend op het witte doek. Gelukkig staat de techniek niet stil en zijn digitale hulpmiddelen vandaag de dag ook voor Nederlandse filmmakers betaalbaar. De eersteling is daardoor een aangename combinatie van historisch spektakel en persoonlijk drama.
Kenau speelt zich af in 1572, enkele jaren na het begin van de Nederlandse Opstand. Deze verloopt op dat moment nog niet al te lekker, aangezien de Nederlanden het keer op keer moeten afleggen tegen de Spaanse overmacht onder leiding van de niet zachtzinnig te werk gaande hertog van Alva. Wanneer diens zoon met het een leger oprukt richting Haarlem, staat de stad voor de keuze: onderhandelen of standhouden? Men kiest voor het laatste, wat resulteert in een langdurige belegering. De stedelingen zijn weliswaar in de minderheid, maar de strenge winter valt hen een stuk minder zwaar dan de belegeraars en dankzij het dichtgevroren Haarlemmermeer is bevoorrading mogelijk. Een typische underdogstory dus, zij het dat geschiedenis niet standaard het Hollywoodstramien volgt.