Filmtotaal Recensie
Regie: Pablo Trapero | Cast: Ricardo Darín (Julián), Jérémie Renier (Nicholás), Martina Gusman (Luciana), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2012
Een maand geleden kondigde de witte rook uit de schoorsteenpijp van de Sixtijnse Kapel de komst van een nieuwe paus aan. De Argentijnse Jorge Bergoglio vernoemt zich in zijn rol van kerkvader naar Franciscus van Assisi, die stond voor eenvoud en naastenliefde. Begoglio is jezuïet en leefde als bisschop en kardinaal in een eenvoudig optrekje in Buenos Aires. Hij was erg begaan met de schrijnende situatie in de sloppenwijken van de Argentijnse hoofdstad en vond er naar verluidt zelfs enige tijd zijn onderkomen. Een betere vorm van publiciteit en aansluiting bij de actualiteit kan filmmaker Pablo Trapero zich niet wensen. Zijn Elefante Blanco speelt zich af in het immense gebied, de villas miserias, waar de bevolking onder mensonterende omstandigheden op elkaar gepakt zit. Twee katholieke priesters proberen te midden van bendegeweld, drugshandel, ziekte en bittere armoede het verschil te maken.
Hoofdrolspelers Ricardo Darín, wellicht bij ons het bekendst van zijn rol in de Oscarwinnende thriller El Secreto de Sus Ojos, wordt in Traperos drama zij aan zijn maar ook tegenover Dardennes-acteur Jérémie Renier gezet. Renier speelt de jonge Belgische priester Nicolás, die in de Zuid-Amerikaanse jungle ternauwernood aan de dood ontsnapt is. Hij wordt gewond opgepikt en opgelapt door zijn oude vriend Julián, die een kerk in de sloppenwijk Villa Virgin leidt. Nadat hij zijn jonge collega wegwijs heeft gemaakt in het doolhof van de wijk, probeert de door de wol geverfde priester Nicolás in te zetten om de situatie van de Argentijnse bevolking te verbeteren. De heimelijk zieke Julián houdt zich bezig met de bouw van een ziekenhuis, terwijl Nicolás troost vindt bij maatschappelijk werkster Luciana. Overmand door alle indrukken van de sloppenwijk moet de jonge Belg niet alleen zijn trauma uit de jungle zien te verwerken, maar wordt hij ook verleid door vleselijke verlangens.