Sol LeWitt

Sol LeWitt (2012)

6,8 details

  • 87 Min
  • Documentaire
  • Biografie
  • Nederland
  • Italië
  • Verenigde Staten
87 Min Nederland

Sol LeWitt (1928-2007) was een van de belangrijkste naoorlogse Amerikaanse kunstenaars en wordt beschouwd als de grondlegger van de Minimal Art en de conceptuele kunst. Hij was cameraschuw, weigerde prijzen, praatte niet graag over zijn werk en gaf zelden interviews. LeWitt geloofde dat het idee voor het kunstwerk belangrijker was dan de uitvoering ervan. In tegenstelling tot veel andere landen kon men in Nederland het werk en de ideeën van LeWitt enorm waarderen. Zo werd al in 1968 door het Gemeentemuseum in Den Haag de eerste Minimal Art tentoonstelling in Europa georganiseerd. Wat de reden is van deze hechte band met het conceptuele werk van LeWitt is een van de vragen die de film wil beantwoorden. Op zoek naar het antwoord verkrijgen we inzicht in het werk van LeWitt, de achterliggende ideeën en de betekenis ervan. Mensen in Nederland die LeWitt hebben gekend, zoals zijn voormalige assistenten, collega kunstenaars, vrienden, museumdirecteuren, conservatoren en verzamelaars, vertellen over de persoon LeWitt. Zij vormen de spiegel waarin iets van de overleden kunstenaar is te zien: goede herinneringen, humor, weemoed, ondeugendheid, genialiteit en geven zo meer duidelijkheid over het hoe en waarom van de wederzijdse band tussen LeWitt en Nederland.

Regie
Chris Teerink
Release
06.12.2012
Release NL
06.12.2012

Filmtotaal Recensie

Regie: Chris Teerink | Speelduur: 75 minuten | Jaar: 2012

De naam Sol LeWitt zal bij velen niet gelijk een belletje doen rinkelen. De kans is echter groot dat het werk van de in 2007 overleden Amerikaanse kunstenaar meer herkenning zal oproepen. LeWitt staat bekend om zijn hoog abstracte stijl die onder meer schatplichtig is aan onze eigen Piet Mondriaan. De werken van LeWitt zijn imposant, op het eerste oog wellicht kinderlijk eenvoudig, maar juist door de mathematische precisie en strakke uitvoering geniaal. Het werk van de Amerikaan maakt dikwijls deel uit van het publieke domein en is te vinden op muren en vloeren van publieke gebouwen en in metrostations. De kunstenaar was wars van de snobistische verzamelaars die de prijs van zijn werken omhoog dreven. De kunst van LeWitt moest betaalbaar zijn en tijdens zijn leven stelde hij zelfs een prijslimiet voor sommige van zijn werken in. Zo bleef zijn werk voor iedereen betaalbaar en toegankelijk. Deze utopische gedachte viel in duigen na LeWitts dood vijfenhalf jaar geleden.

Le Witt liet zich niet graag in het hokje van de minimalistische of conceptuele kunst stoppen, al stond hij wel aan de wieg van beide bewegingen. Hij was daarnaast een pionier in het ontwikkelen van reproduceerbare kunst. De uitvoering was van secundair belang, het ging om het concept dat kon worden uitgelegd in heldere instructies. Als je een LeWitt aan de muur wilde dan kocht je dikwijls het idee en niet per se de artistieke uitvoering. Dit wordt allemaal duidelijk in de documentaire die filmmaker Chris Teerink over de kunstenaar maakte. In de hoge achthoekige koepelzaal van het Maastrichtse Bonnefantenmuseum wordt verslag gedaan van de poging om een bekend werk van LeWitt uit te voeren. De muurtekening #801 'Spiral' bestaat uit een lange zwarte spiraal op een hagelwitte achtergrond waarvan de banen zo'n tien centimeter uit elkaar liggen.

videotrailers & clips