Filmtotaal Recensie
Regie: Umut Dağ | Cast: Begüm Akkaya (Ayse), Nihal G. Koldas (Fatma), Murathan Muslu (Hasan), Vedat Erincin (Mustafa), Alev Imak (Kezvan), e.a.| Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2012
Met onder meer Gegen die Wand en Die Fremde is de Turkse immigrantencultuur in Duitsland de laatste jaren volop op het witte doek te zien geweest. Vrolijke films levert dit doorgaans niet op, maar de gebruikelijke thema's als sociale status, uithuwelijking en het handhaven van tradities in een moderne maatschappij zorgen wel voor maatschappelijk relevante en doorgaans erg aangrijpende cinema. Kuma is weliswaar afkomstig uit Oostenrijk maar verschilt qua thematiek nauwelijks van de eerder genoemde Duitse voorgangers, zij het dat debuterend regisseur Umut Dağ iets minder heftig te werk gaat. Hij komt een heel eind met de degelijkheid waarvan hij zich bedient, maar uiteindelijk zijn er toch net te veel schoonheidsfoutjes om echt indruk te maken.
In een dorpje op het Turkse platteland treedt Ayse in het huwelijk met Hasan, zoon uit een Turks immigrantengezin dat woonachtig is in Wenen. Eenmaal in Oostenrijk wordt duidelijk dat het negentienjarige meisje niet is uitgehuwelijkt aan Hasan, maar aan diens vader Mustafa: een man van bijna drie keer haar leeftijd. Fatma, de moeder van Hasan en vier andere kinderen, is ernstig ziek dus is het aan Ayse om haar plek in te nemen wanneer zij er niet meer zal zijn. Aanzien speelt immers een belangrijke rol in deze cultuur en een vader des huizes zonder echtgenote is een ondenkbare situatie. Op Ayses vraag waarom Hasan akkoord is gegaan met het schijnhuwelijk, antwoordt hij dan ook doodeenvoudig: "Omdat mijn ouders het wilden."