Gozaran: Time Passing

6,0 details

  • 87 Min
  • Documentaire
  • Nederland
87 Min Nederland

De Iraanse componist Nader Mashayekhi wordt in 2005 gevraagd om het symfonieorkest van Teheran te leiden. Omdat de positie van westerse klassieke en hedendaagse muziek onder het islamitische regime in Iran niet erg sterk is, weet hij dat het een zware taak zal zijn. Maar hij gaat de uitdaging aan en vertrekt na jaren in Wenen te hebben gestudeerd, gewoond en gewerkt naar zijn geboorteland. Zoals hij zegt: "met een koffer met slechts één ding erin: mijn droom om in mijn thuisstad muziek te maken". Amper twee jaar later is hij weer terug, met in zijn koffer de brokstukken van zijn droom. Filmmaker Frank Scheffer volgt de gedreven componist bij repetities met de jonge musici in Teheran, wandelend door een desolaat woestijnlandschap en een verlaten dorp, op zoek naar inspiratie voor nieuwe composities en uitdagende uitvoeringen, en in Wenen terwijl hij terugkijkt op zijn tijd in Iran. Politieke verwikkelingen zijn alleen impliciet in de film verwerkt. De filmmaker kiest voor fraaie beelden in een contemplatieve sfeer, waarin de stem van Mashayekhi klinkt als een monoloog interieur. Hij kijkt terug op zijn leven en filosofeert over de betekenis van muziek en poëzie, en de onmogelijke, maar ongebroken liefde voor zijn geboorteland.

Regie
Frank Scheffer
Release
06.06.2012
Release NL
07.06.2012
Release DVD
16.10.2012

Filmtotaal Recensie

Regie: Frank Scheffer | Cast: Nader Mashayekhi, e.a. Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2011

Ruim vijfentwintig jaar was componist en dirigent Nader Mashayekhi niet in zijn thuisland geweest. Tijdens zijn verblijf in Wenen ontwikkelde de Perziër als puber een grote passie voor klassieke westerse componisten als Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart en vooral Gustav Mahler. Het is zijn grote droom om zijn favoriete klassieke werken in het gesloten Iran ten gehore te brengen. Mashayekhi’s wens gaat in vervulling als hij wordt gevraagd het symfonieorkest van Teheran te leiden.

Het blijkt geen gemakkelijke opgave, wat eveneens geldt voor het bekijken van de documentaire die aan Mashayekhi’s avontuur gewijd is en de titel Gozaran – Time Passing meekreeg. Hoe kijkt bijvoorbeeld het streng Islamitische regime aan tegen een lokale uitvoering van Bachs ‘Johannes Passion’, wat immers een christelijk werk is? Maar ook de vele verschillen tussen de westerse muziek en de Iraanse tradities lijken onoverbrugbaar. Het expressieve werk van Mahler staat in scherp contrast met de ingetogen en onderdrukte gevoelens van Mashayekhi’s geboorteland. Met de gedachte dat muziek deuren opent en de eigenschap bezit om culturen te verenigen begint de musicus aan zijn missie.

videotrailers & clips