Happy, Happy

Happy, Happy (2010)

any reason not to be?

6,3 details

  • 85 Min
  • Komedie
  • Drama
  • Noorwegen
85 Min Noorwegen

Kaja is de ultieme optimist. Zelfs het feit dat ze getrouwd is met een man die nauwelijks interesse in haar heeft, kan dit niet veranderen. Maar als haar nieuwe buren het perfecte stel lijken te zijn, begint er toch iets bij Kaja te knagen. De nieuwe buren zijn succesvol, knap, zingen in een koor en hebben zelfs een kind geadopteerd uit Ethiopië. Kaja leert via hen een totaal nieuwe wereld kennen, waardoor haar eigen wereld compleet op zijn kop komt te staan.

Alt titel
Sykt lykkelig
Regie
Anne Sewitsky
Cast
Henrik Rafaelsen, Joachim Rafaelsen, Agnes Kittelsen, Maibritt Saerens, Oskar Hernæs Brandsø, Ram Shihab Ebedy, Heine Totland, Hans Martin Austestad, Nils Christian Fossdal, Mattis Myrland, Håkon Rasmussen.
Release
05.11.2010
Release NL
14.06.2012

Filmtotaal Recensie

Regie: Anne Sewitsky | Cast: Agnes Kittelsen (Kaja), Maibritt Saerens (Elisabeth), Joachim Rafaelsen (Eirik), Henrik Rafaelsen (Sigve), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2010

Happy Happy is het speelfilmdebuut van de Noorse regisseur Anne Sewitsky. Met deze film wilde ze het verhaal vertellen van een onvermoeibare optimist die koste wat kost gelukkig wil zijn. In Happy Happy is dat Kaja. Haar man Eirik heeft al jaren geen interesse meer in haar, maar dat weerhoudt haar er niet van overal de positieve kant van in te zien. Maar als Kaja en Eirik nieuwe buren krijgen, begint er toch iets te knagen. De stadse Sigve en Elisabeth zijn knap, zingen in een koor en hebben zelfs een geadopteerde zoon uit Ethiopië. Door hen ontdekt Kaja een nieuwe wereld, die haar eigen wereld op zijn kop zet.

De optimistische natuur van Kaja is door de hele film terug te vinden. Het verhaal haalt een aantal pittige onderwerpen aan, zoals huwelijkse trouw, homoseksualiteit en racisme, maar hoe moeilijk deze thema’s en situaties die daar uit voortvloeien ook zijn, de film weigert daar, net als Kaja, in te zwelgen. De sfeer kenmerkt zich door een subtiele, bijna zwarte humor, die het duidelijkst is op de momenten dat de verschillen tussen de stadse Sigve en Elisabeth en de burgerlijke Kaja worden blootgelegd. Vooral de wereldwijze Elisabeth kijkt neer op haar nieuwe buren en moet niet veel hebben van Kaja’s opdringerige gedrag. Zo maakt het script slim gebruik van zijn dorpse setting. Waar de twee werelden samenkomen, wordt van elkaar geleerd. Dit is vooral zichtbaar in de affaire die Kaja en Sigve met elkaar aangaan en op wat subtielere wijze in de scènes met de kinderen van de twee stellen, waarin zij proberen de verschillen tussen hun rassen en het gedrag van hun ouders te begrijpen.

videotrailers & clips