De Nobelprijswinnaar

7,4 details

  • 90 Min
  • Drama
  • Nederland
90 Min Nederland

De Nobelprijswinnaar is een portret van vier mensen. Een uitgeefster die haar hand heeft weten te leggen op het perfecte manuscript en nu nog op zoek is naar een schrijver met enige aan zien, die het kan presenteren. Een schrijver die tien jaar van zijn leven heeft vergooid met het schrijven van een waardeloos boek en nu op de vlucht is voor schuldeisers, een vijftien-jarig meisje dat een gedwongen abortus wil ontvluchten en tot slot een gevierd schrijver die al maanden geen woord meer op papier krijgt, totdat hem een fantastisch aanbod wordt gedaan.

Regie
Timo Veltkamp
Cast
Bart Klever, Femke Lakerveld, Rifka Lodeizen, Marc van Uchelen, Sieger Sloot, Sabrina van Halderen, Ruben Brinkmann, Harry van Rijthoven, Carly Wijs, Martijn Fischer, Raymond Thiry, Jasper Boeke, Chloé Leenheer, Justus van Oel, Rein Edzard de Vries.
Release
14.06.2012
Release NL
14.06.2012
Release DVD
05.06.2012

Filmtotaal Recensie

Regie: Timo Veltkamp | Cast: Marc van Uchelen (Joachim West), Harry van Rijthoven (Fabian Remarque), Carly Wijs (Lea), Chloé Leenheer (Annabel Bakker), Rifka Lodeizen (Ilse), Martijn Fischer (Bert de Brauw), Ruben Brinkman (Detective), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2010

Schrijver Joachim West zou je kunnen omschrijven als ‘stille trots’. Een man die niet is opgewassen tegen het leven en dat ook weet van zichzelf. Door zijn nogal slinkse uitgeefster Lea wordt hij cynisch hun ‘huis-Dostojevski’ genoemd. De grote man van de uitgeverij is Fabian Remarque. Wanneer deze met een writer’s block kampt geeft Lea een manuscript van Joachim uit onder Fabians naam. Terwijl Joachim steeds verder de anonimiteit opzoekt vanwege zijn schulden, kan Fabian niet leven met de gedachte dat er iemand is die beter schrijft dan hij. Naast de miskende en de flamboyante schrijver zijn er ook nog enquêteur Bert, zwangere tiener Annabel en de in elkaar geslagen stripteasedanseres Ilse. En zoals Remarque het graag zou zien, grijpen al deze verhaallijnen uiteindelijk in elkaar.

De Nobelprijswinnaar , het regiedebuut van Timo Veltkamp, is voor weinig geld gemaakt. Maar het is juist deze sierlijke eenvoud die blij verrast. De keuze voor zwart-wit, de typische Hollandse nuchterheid in de teksten en oer-Hollandse personages hebben gezamenlijk de nostalgie van de ouderwetse Nederlandse film weten te vangen. Juist deze Hollandse nuchterheid zorgt voor het zwart humoristische randje dat niet zelden ontbrak in de films van bijvoorbeeld Paul Verhoeven. Zo beantwoordt een zuster in de abortuskliniek de vraag wat er dan met het embryo gebeurt met: "ze verwerken 't tot frikadellen".