Filmtotaal Recensie
Regie: Lech Majewkski | Cast: Rutger Hauer (Pieter Bruegel), Michael York (Nicholaes Jonghelinck), Charlotte Rampling (Maria), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2011
Beeldende kunst en film hebben met elkaar gemeen dat ze beiden voornamelijk visueel van aard zijn en de kijker uitnodigen tot interpretatie. Ook al is een schilderij relatief statisch - in veel gevallen zelfs een geënsceneerde momentopname - er ging een heel proces aan vooraf voor de schilder zijn handtekening onder een doek kon zetten. Op de ongeveer vijftig werken van de Vlaamse schilder Pieter Bruegel de Oude is het vaak een drukte van jewelste. Niet alleen stond de Vlaming uit de zestiende eeuw bekend om zijn realistische landschappen, op zijn doeken wemelt het daarnaast van de personages die allemaal hun eigen verhaal te vertellen hebben.
Bruegel werd sterk beïnvloed door het werk van Jeroen Bosch. Zijn werk staat net als dat van Bosch bol van de symboliek, maar is tegelijkertijd aardser en volkser. Zelfs onschuldig ogende werken als De Boerenbruiloft en Kinderspelen bevatten een schat aan (historische) informatie. Maar het werk van Bruegel had ook dikwijls een Bijbelse inslag, zoals duidelijk naar voren komt in De Kruisdraging uit 1564. Tegen de achtergrond van de Spaanse bezetting zien we Jezus lijdensweg richting Golgotha. De Messias is het centrale middelpunt van het werk, maar wordt nauwelijks opgemerkt door de alledaagse bevolking die met haar eigen leven bezig is.