Daughters of Malakeh

6,5 details

  • 81 Min
  • Documentaire
  • Familiefilm
  • Nederland
  • Iran

De film Daughters of Malakeh toont hoe vrouwen in het hedendaagse Iran worstelen tussen twee werelden om de zeggenschap over hun eigen leven te houden. De vijfenveertigjarige Maryam, haar achtentwintigjarige zus Ghazal en hun moeder Malakeh dragen in de Iraanse buitenwereld de verplichte hoofddoek en houden zich aan de strenge regels van de staat. Maar in de binnenwereld van de familie zijn het deze drie vrouwen die bepalen wat er gebeurt. Wanneer kostwinner Maryam wil gaan trouwen, blijkt hoezeer deze twee werelden met elkaar botsen en dat brengt de hele familie in beweging. Een van de familieleden is Sharog Heshmat Manesh, die in Nederland woont. Via deze broer, zoon en co-regisseur betreden we een binnenwereld die normaal gesproken gesloten blijft. Daughters of Malakeh is daardoor een unieke blik op Iraans familieleven.

Regie
Sharog Heshmat Manesh
Jet Homoet
Release NL
08.12.2011

Filmtotaal Recensie

Regie: Jet Homoet, Sharog Heshmat Manesh | Cast: Maryam, Sharog Heshmat Manesh, Malakeh, Ghazal, e.a.| Speelduur: 78 minuten | Jaar: 2011

Het beeld dat wij hier in het moderne multimediale Westen meekrijgen van Iran is behoorlijk eenzijdig en zwart-wit. Verhalen over de strenge godsdienstige regels, de gesloten maatschappij en de gewaagde uitspraken van de president halen dikwijls het nieuws. We krijgen echter weinig mee van hoe het de normale Iraniër in het dagelijkse leven vergaat. Onlangs kregen we een glimp van het Iraanse gezinsleven te zien in het wonderschone A Separation. Religie en tradities speelden slechts een marginale rol in dit universele gezinsdrama rond een welgesteld Iraans gezin. De Nederlandse documentaire Daughters of Malakeh gunt ons een zeldzame blik in het leven van vrouwen in het hedendaagse Iran.

Filmen in Iran is een helse onderneming. Dit ondervonden filmmakers Jet Homoet en Sharog Heshmat Manesh aan den lijve. Voor het vastleggen van alles wat zich afspeelt buiten de kale betonnen muren die de bedrijvige Iraanse huiskamers omheinen, is een vergunning nodig. Ook al ligt de nadruk van dit familieportret sterk op de gebeurtenissen, ontmoetingen en gesprekken in de huiskamer, de meest tot de verbeelding sprekende plaatjes zijn toch hierbuiten geschoten. Vooral omdat ze zo lekker invullen wat we over het islamitische land denken te weten. Een metrowagon volgestouwd met vrouwen bijvoorbeeld, of de portretten van de ayatollahs die nog steeds aan de muren van een kapsalon hangen.