Filmtotaal Recensie
Regie: Olivier Babinet en Fred Kihn | Cast: Olivier Gourmet (Arsène), Pablo Nicomedes (Franky), Bakary Sangaré (Douglas), Danuta Stenka (Katia), Nils Utsi (Sarrineff), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2010
De één meter en vijfentachtig centimeter lange Robert Mitchum was in de jaren veertig en vijftig een van Hollywoods beruchtste filmsterren, die destijds, maar vooral later veel erkenning kreeg. De voormalige amateurbokser en zwerver werd een badboy-icoon binnen Hollywood en de rest van de wereld. Dus als een Franse film hem in de titel noemt is het verre van verbazingwekkend dat het plot iets met film te maken heeft. Dat het een fijne ode aan de Franse relatie met Hollywood en oude rock-n-roll betreft, past goed bij een titel die de herinnering aan de grote Mitchum oproept.
De verwijzingen naar Jean-Luc Godard en Aki Kaurismäki, twee Europese regisseurs die ook vaak met die relatie speelden, zijn dan ook niet van de lucht. Alleen al het kleurgebruik doet op verschillende momenten aan hun stijlen denken. Daarnaast heeft de hoofdrolspeler van Kaurismäki's Le Havre twee bijrolletjes. Ook de invloed van de Amerikaan Jim Jarmusch is te zien, onder andere in de manier waarop mensen soms naast elkaar zitten en tegen elkaar praten. Franky Pastor is een werkloze Franse acteur die droomt van het spelen in Amerikaanse films. Thuis praat hij mee met oude Hollywoodfilms op televisie alsof hij de dialoog ter plekke acteert. Zijn maffe manager Arsène neemt hem op sleeptouw naar de poolcirkel, waar de legendarische (fictieve) regisseur Sarrineff een Amerikaanse film zou draaien.