Hei yan quan

Hei yan quan (2006)

7,1 details

  • 115 Min
  • Komedie
  • Drama
  • Maleisië
  • China
  • Taiwan
  • Frankrijk
  • Oostenrijk
115 Min Maleisië

De dakloze Chinese immigrant Hsiao Kang wordt op straat zwaar mishandeld. Een groepje illegale arbeiders onder aanvoering van Rawang ontfermt zich liefdevol, zij het platonisch over hem. In een verlaten fabrieksgebouw wordt hij opgelapt. Weer op de been ontmoet Hsiao de serveerster Chyi, die dagelijks de verlamde zoon van de café-eigenaresse wast en seksueel aan zijn gerief helpt. Chyi voelt een sterke fysieke aantrekking tot Hsiao. Als de stad wordt omhuld in nevelen komen de verlangens van de personages tot een hoogtepunt....

Regie
Ming-liang Tsai
Cast
Kang-sheng Lee, Shiang-chyi Chen, Norman Atun, Norman Bin Atun, Pearlly Chua.
Release
04.09.2006

Filmtotaal Recensie

Regie: Tsai Ming-Liang | Cast: Chen Shiang-Chyi (Chyi), Lee Kang-Sheng (Hsiao-kang), Norman Atun (Rawang) e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2006

Lange, statische shots zijn kenmerkend voor de in Maleisië geboren, maar in Taiwan wonende en werkende regisseur Tsai Ming-Liang, bekend van The Hole en The Wayward Cloud. Ook is hij dol op shots van water, van rook en van zwijgende personages. En met zijn vaste acteur Lee Kang-Sheng maakte Tsai inmiddels al elf speelfilms. In I Don’t Want to Sleep Alone speelt Lee zelfs een dubbelrol. De film, waarvoor de regisseur terugkeerde naar Maleisië, maakte vorig jaar deel uit van ‘New Crowned Hope’, een initiatief ter ere van de 250e geboortedag van componist Mozart.

Drie mensen met uiteenlopende achtergrond komen elkaar in I Don’t Want to Sleep Alone tegen, stoten elkaar af en trekken elkaar aan als in een dans. De eerste is serveerster Chyi in Kuala Lumpur. In haar onderkomen boven het café verzorgt ze de verlamde zoon van haar bazin. Gepraat wordt er niet. Ze wast de man en onder druk van haar bazin bevredigt ze hem seksueel. Buiten is de situatie niet veel rooskleuriger. De straten van de grote stad worden door Tsai Ming-Liang gevangen in documentaireachtige beelden die de Maleisische regering zo onflatteus vond dat ze de gehele film direct verbood.