Zwartboek

Zwartboek (2006)

To fight the enemy, she must become one of them.

Verhoevens eerste Nederlandse wapenfeit in twintig jaar is opvallend genoeg meer ‘Hollywood’ dan al zijn Amerikaanse producties bij elkaar: groots, meeslepen.
play

7,4 details

  • 145 Min
  • Drama
  • Thriller
  • Oorlog
  • Nederland
  • Duitsland
  • België
  • Verenigd Koninkrijk
145 Min Nederland

Wanneer het onderduikadres van de mooie joodse zangeres Rachel Steinn per ongeluk wordt gebombardeerd, besluit ze om met een groep joden de Biesbosch over te steken naar reeds bevrijd gebied. De boot stuit echter op een Duitse patrouille en alle vluchtelingen worden op brute wijze afgeslacht. Alleen Rachel weet te ontkomen. Ze sluit zich aan bij het verzet, en weet als Ellis de Vries aan te pappen met de hoge Duitse SD-officier Müntze. Deze is erg van haar gecharmeerd en biedt haar een baan aan. Het verzet heeft ondertussen het plan opgevat een groep gevangen genomen verzetslieden te bevrijden met hulp van Ellis. Dit mislukt jammerlijk omdat het verraden is. Ellis wordt zowel door het verzet als door de Duitsers als schuldige aangewezen. Met Müntze aan haar zijde duikt ze weer onder, samen het einde van de oorlog afwachtend. De bevrijding brengt Ellis geen vrijheid; zelfs niet wanneer ze de echte verrader weet te ontmaskeren....

Alt titel
Black Book
Regie
Paul Verhoeven
Cast
Thom Hoffman, Derek de Lint, Peter Blok, Michiel Huisman, Dolf de Vries, Sebastian Koch, Johnny de Mol, Ronald Armbrust, Halina Reijn, Frank Lammers, Carice van Houten, Matthias Schoenaerts, Christian Berkel, Waldemar Kobus, Xander Straat.
Budget
$ 21.000.000
Opbrengst
$ 26.193.068
Release
13.09.2006
Release NL
12.09.2006

Filmtotaal Recensie

Regie: Paul Verhoeven | Cast: Carice van Houten (Rachel/Ellis), Thom Hoffman (Hans Akkermans), Halina Reijn (Ronnie), Derek de Lint (Gerben Kuipers) e.a. | Speelduur: 145 minuten | Jaar: 2006

De verloren zoon is wedergekeerd. Na twintig jaar zijn heil te hebben gezocht in het grote, machtige Hollywood, is Paul Verhoeven terug in Nederland. Zijn eerste wapenfeit: Zwartboek, een film die opvallend genoeg meer ‘Hollywood’ is dan al zijn Amerikaanse producties bij elkaar: groots, meeslepend en zonder al te veel scherpe randjes. En hoewel dit laatste misschien te betreuren is, boeit de film van de eerste minuut tot de laatste. Zwartboek onderstreept nog maar weer eens dat Verhoeven een van de meest interessante en prikkelende regisseurs is, niet alleen binnen Nederland, maar wereldwijd. Laten we daarom op onze blote knietjes bidden dat het drama rond de financiering van Zwartboek Verhoeven niet wederom naar Amerika drijft. Filmmakers van dit kaliber moeten we koesteren.

Op het eerste gezicht lijkt het een veilige keuze: alwéér een film over de Tweede Wereldoorlog. Dat doet het goed in het buitenland en wij Nederlanders kunnen ons weer eens heerlijk wentelen in onze slachtofferrol. Maar na al die films over de bezetting, is bij sommigen de oorlogsmoeheid toegeslagen. Heel begrijpelijk. Daarom een dringende oproep aan deze mensen: laat je aanvankelijke weerstand je niet tegenhouden om naar Zwartboek te gaan. Want hoewel de film ten tijde van de Duitse bezetting speelt, overstijgt Zwartboek de oorlogsfilm. Het is in de eerste plaats een onvervalste avonturenfilm. Niet dat ons de gruwelen van de oorlog bespaard blijven, maar de nadruk ligt – eigenlijk net als bij Soldaat van Oranje – op de avonturen die de verzetsstrijders beleefden. Het is een kant van de oorlog die vaak beschamend van tafel wordt geveegd als zijnde oneerbiedig, maar het maakt een verdomd spannende film.

videotrailers & clips

alle artikelen (24)

Zwartboek Nieuwsberichten