Filmtotaal Recensie
Regie: Dayna Goldfine & Dan Geller | Cast: Irina Baronova, Alicia Markova, Frederic Franklin e.a. | Speelduur: 118 minuten
Een zaal vol bejaarden die elkaar in de armen vliegen en herinneringen ophalen aan de goede oude tijd. Zo begint de documentaire Ballets Russes over de opkomst en ondergang van twee revolutionaire dansgroepen die het moderne ballet hebben gemaakt tot wat het nu is. De reünie van de hoogbejaarde ballerinas en ballerinos was voor filmmakers Goldfine & Geller de reden om het roerige verleden van de twee belangrijkste balletgroepen van de vroege twintigste eeuw onder de loep te nemen. Twee uur lang schotelen ze de kijker een gedetailleerd beeldverslag voor aan de hand van interviews met maar liefst twintig balletdansers, een schat aan foto's en de enkele bewegende beelden die nog bewaard zijn gebleven van optredens en de vele tournees die de gezelschappen maakten.
In 1909 richtte de befaamde Serge Diaghilev (1872-1929) in Parijs het dansgezelschap Ballet Russes op. De groep bestond uit Russische dansers die het land ontvlucht waren tijdens de revolutie. Met behulp van ballerinas zoals de ongekende virtuoos Anna Pavlova en muziek van componisten als Stravinsky, Debussy en Strauss moderniseerde Diaghilev het ballet als kunstvorm. Onder zijn leiding werd het ballet bevrijd van zijn strakke, rigide systeem en ontwikkelde het zich tot een vrijere, meer dramatische kunstvorm, ondersteund door symfonische muziekstukken. De documentaire Ballets Russes laat zien hoe deze revolutionaire groep uit elkaar viel na Diaghilevs dood in 1929 en twee jaar later plaatsmaakte voor het nieuwe gezelschap Ballet Russes de Monte Carlo. De makers laten een bijna eindeloze stoet choreografen, dansers, namen en foto's voorbij trekken om het enorme succes van dit gezelschap inzichtelijk te maken.