Somersault

Somersault (2004)

Love can turn you upside down.

6,9 details

  • 106 Min
  • Drama
  • Romantiek
  • Australië
106 Min Australië

Door gebrek aan echte liefde van haar jonge alleenstaande moeder neemt de 16-jarige Heidi haar toevlucht tot korte seksuele relaties. Een confrontatie met haar moeder geeft de doorslag: Heidi loopt weg van huis en gaat naar het stadje Lake Jindabyne. Daar aangekomen moet ze het zien te redden met weinig geld en zonder werk. Een toevallige ontmoeting met Joe, de zoon van een rijke plaatselijke boer, leidt tot een ontluikende relatie. Heidi’s nieuwe leven begint vorm te krijgen.

Regie
Cate Shortland
Cast
Anne-Louise Lambert, Lynette Curran, Paul Gleeson, Nathaniel Dean, Abbie Cornish, Sam Worthington, Olivia Pigeot, Damian de Montemas, Alex Babic, Elizabeth Muntar, Justin Martin, Ben Tate, Joshua Phillips, Bruce Ross, John Sheerin.
Release
17.05.2004

Filmtotaal Recensie

Regie: Cate Shortland | Cast: Abbie Cornish (Heidi), Sam Worthington (Joe), Lynette Curran (Irene) e.a. | Speelduur: 106 minuten

Het Australische Somersault is een echte 'coming-of-age' film. Dit genre kenmerkt zich door een dromerige periode van onschuld of losbandigheid, waarna de onvermijdelijk realiteitsschok volgt, die tot volwassenheid moet leiden. Recentelijk zagen we bijvoorbeeld in My Summer of Love hoe een jonge dromer aan het einde van de zomervakantie abrupt wordt teruggeworpen in de harde werkelijkheid. Of in Stand By Me, wanneer aan het einde van de reis het teleurstellende besef doordringt dat niet het einddoel, maar de reis zelf het belangrijkste was. In Somersault, het debuut van Cate Shortland, ontvlucht het zestienjarige meisje Heidi de realiteit door van huis weg te lopen. In het dorp waar ze terechtkomt, maskeert ze haar onzekerheid door met iedere man mee te gaan die haar lief aankijkt en een biertje voor d'r bestelt.

Heidi neemt op haar vlucht van huis weinig meer mee dan een plakboekje met herinneringen, gedachten en uitgescheurde plaatjes. Ze is een typisch meisje van zestien dat leeft in het moment en primair reageert op alles wat ze tegenkomt. De behoefte aan liefde en aandacht is zo overheersend dat ze nooit nadenkt over de gevolgen van haar acties. Bijna transparant laat ze zich steeds opnieuw door haar omgeving beïnvloeden en kleuren. Ze weet wel dat sommige mensen slecht zijn van binnen, maar ze bouwt geen verdedigingsmuur om hen op afstand te houden.

videotrailers & clips