Filmtotaal Recensie
Regie: Roman Polanski | Cast: Barney Clark (Oliver Twist), Ben Kingsley (Fagin), Harry Eden (Artful Dodger), Leanne Rowe (Nancy), Jamie Foreman (Bill Sykes), e.a. | Speelduur: 130 min.
Iedere generatie heeft wel zijn Oliver Twist-verfilming gehad. Van de vroegste stomme bewerkingen tussen 1909 en 1922 tot de gelauwerde versie van David Lean uit 1948, de musical uit 1968 en de Disney-bewerking uit 1988. Ruwweg iedere twintig jaar lijkt de tijd weer rijp voor iets wat groter is dan een miniserie of een arthousebewerking waarin de kwajongens zijn vervangen door jeugdprostituees (Twist). Nu is het aan niemand minder dan Roman Polanski om zijn invulling te geven aan Dickens verhaal over de eenzame wees die wordt geadopteerd door een pseudo-familie geboefte.
Polanski toont zich van zijn klassieke kant. Hij volgt het boek behoorlijk nauwkeurig en voegt eigenlijk niet zo heel veel toe. Toch is dit misschien wel de beste Twist-verfilming tot nu toe, en dat is voor een groot deel aan hem te danken. Polanski is veel meer een sfeer- dan een plotregisseur en ook in Oliver Twist dompelt hij alles onder in een typisch onheilspellend Polanski-sfeertje. Het - prachtig geschoten - duistere en smerige Londen roept associaties op met het getto van Warschau uit The Pianist en Oliver is net zoals Szpilman meer een toeschouwer dan het handelend hoofdpersonage, met als grootste verschil dat Oliver de katalysator is van alle verschrikkelijke gebeurtenissen die hem, en iedereen om hem heen, staan te wachten.