Filmtotaal Recensie
Regie: Ingmar Bergman | Cast: Bertil Guve (Alexander), Pernilla Allwin (Fanny Ekdahl), Börje Ahlstedt (Carl Ekdahl), Allan Edwall (Oscar Ekdahl), Ewa Fröling (Emelie Ekdahl), Jan Malmsjö (Edvard Vergerus), Jarl Kulle, (Gustav Ekdahl), Gunn Wallgren (Helena Ekdahl), Erland Josephson (Isak Jacobi), Pernilla August (Maj) | Speelduur: 188 minuten | Jaar: 1982
De films van Ingmar Bergman kregen in de jaren zestig na hun release weinig tot geen distributie of aandacht van critici in verband met zijn persoonlijke stijl en abstractie en de afnemende belangstelling voor auteurscinema. Daarom is een retrospectief van de man iets om naar uit te kijken. François Truffaut, één van de grondleggers van de auteurscinema over Bergman: Er is niemand die zijn persoonlijkheid zo ver heeft doorgevoerd in film als Ingmar Bergman.
Na het toneelstuk over de geboorte van het kindeke Jezus geniet de familie Ekdahl een lang kerstmaal in de immense villa van grootmoeder Helena, maar naast algehele kerstvreugde komen er in de loop van de avond ook frustraties en persoonlijkheden naar boven, zoals soms het geval is bij gedwongen festiviteiten. Helenas volwassen zoon Oscar en zijn vrouw Emilie, de goedhartige ouders van Fanny en Alexander, staan avond na avond op de planken in hun zelf opgezette theater en toch kan Oscar het niet laten om de kleintjes voor bedtijd een mooi verhaal te vertellen. Na zijn plotselinge dood vindt Emilie het moeilijk om hem te vergeten en neemt godsdienaar Edvard Vergerus haar onder zijn en Gods hoede en trouwt uiteindelijk met haar. Zijn liefdeloze en strenge optreden als vader en echtgenoot wordt een groeiende angst in het gebroken gezin en Emilie besluit zich van hem te laten scheiden. Grootmoeder Helena vraagt haar overgebleven volwassen zoons Gustav en Carl om Emilie en haar kinderen te redden uit de strenge grip van de tirannieke bisschop.