Als je zoekt in de encyclopedie naar 'ouderwets figuur dat niet gelooft in de gelijkheid tussen man en vrouw' dan vind je een foto van fabrieksarbeider Mirek. Hij is het type kerel dat vindt dat de vrouw thuis moet blijven bij de kinderen, laat staan dat ze een eigen mening heeft. Dat zijn eigen vrouw Regina op het kantoor van het zuivelbedrijf in het Poolse Ma?de Dobre werkt, staat hij zuchtend en steunend toe.
Het stel ziet dochter Maja met trots afstuderen aan de universiteit, maar de aankondiging dat ze van plan is in het huwelijksbootje te stappen kan bij pa Mirek alleen maar op afkeuring rekenen. Er dreigt echter meer gedonder in de glazen, wanneer de zuivelfabriek waar Mirek werkt gesloten lijkt te gaan worden. Juist als de grote baas langskomt heeft de manager van de fabriek het loodje gelegd. Maar een deal is in de maak. De vrouw van de baas wil Maja's bruiloft wel organiseren. Als Mirek hierin toestemt is er nog een kans op een toekomst voor het bedrijf.
De Poolse komedie Death Before the Wedding is thematisch en plotmatig een grote janboel. Elk denkbaar cliché en vooroordeel passeert dan ook de revue. Nog wijder dan bij de verbazing van Maja's huwelijksplannen valt de mond van pa Mirek open, als blijkt dat zijn aanstaande schoonzoon een man van kleur is. Dan blijkt het hoofdpersonage zo mogelijk nog meer stupide dan aanvankelijk het geval leek. Op veel kritiek van zijn omgeving kan Mirek niet rekenen.
De op handen zijnde trouwerij verdwijnt al snel compleet naar de achtergrond. Want het volgende thema dient zich alweer aan. Er moet een nieuwe chef komen en hiermee ontbrandt een onvervalste strijd tussen de seksen. Met dit gegeven zijn regisseursechtpaar Thomas Konecki en Iwona Ogonowska-Konecka de rest van de speelduur wel zoet, met als gevolg kolderieke taferelen met een hoog lach of ik schiet-gehalte.
Het spreekt voor zicht dat Mirek en zijn gelijkgestemde vrienden gaandeweg hun prehistorische standpunten zullen moeten herzien. Dat inzicht ontstaat na een reeks kluchtige verwikkelingen, waarbij er duidelijk sprake is van twee kampen. Maja's aanstaande Mi?osz probeert bij zijn toekomstige schoonpa in het gevlei te komen en zet hierbij klakkeloos zijn principes overboord. Het is het zoveelste bewijs dat de twee vrouwelijke scenaristen niet veel moeite hebben gestoken in het bedenken van gelaagde personages.
Nee, van enige vorm van evenwichtigheid of nuance kan je de makers niet betichten. Nu is er weinig mis met het willen uitvergroten van persoonlijkheidskenmerken of plotelementen om zo een komisch aspect te onderstrepen, maar het duo Konecki/Konecka lijkt hierbij geen enkel ander doel na te streven dan een goedkope lach scoren. Bovendien is het praktisch ondenkbaar dat met Mireks conservatieve voorkomen wordt geappelleerd aan gelijkluidende sentimenten in de Poolse, of inmiddels de halve Europese, samenleving.
Die parallel trekken zou deze zwalkende komedie te veel eer geven. Het is de makers weliswaar te prijzen dat ze hun personages rechtlijnig en ontegenzeggelijk simpel willen houden, maar de kans om een diepere en niet al te belerende boodschap in deze voortdurende aaneenschakeling van vooroordelen te verwerken wordt gemist. Oh en dan is er aan het eind toch ook dat huwelijk dat er in rap tempo doorheen gejaagd moet worden.
Death Before the Wedding is te zien bij Netflix.