Jane Austen blijft een inspiratie voor veel filmmakers. Vooral haar bekende boeken Pride & Prejudice en Sense & Sensibility vonden door de jaren heen gretig aftrek bij cineasten. Love & Friendship van de Amerikaan Whit Stillman is verfrissend genoeg een bewerking van een nog niet eerder verfilmde novelle van Austen, Lady Susan. Jane Austen past perfect bij Stillman. Beiden hebben een subtiel gevoel voor ironische humor die vaak in dubbelzinnige dialogen geuit wordt en keren in hun werk telkens terug naar de sociale mores binnen typische gemeenschappen. Combineer de twee en het resultaat is een hilarische kostuumkomedie.
In Stillmans debuut Metropolitan wordt het werk van Jane Austen al bediscussieerd door rijke, blanke jongeren in Manhattan die nog leven volgens zelf opgelegde sociale regels uit de jaren vijftig. Zij kunnen zich zeer goed verplaatsen in de leefwereld van Austen. Stillman maakte daarna nog drie films over jonge mensen van (ge)goede afkomst en hun liefdesleven in specifieke subculturen, die telkens weer hun eigen gedragsregels kennen: Amerikaanse expats in Barcelona, studerende discogangers in The Last Days of Disco en studentes in een 'sorority' (Amerikaanse vrouwelijke studentenvereniging) in Damsels in Distress. Het lijkt bijna of Stillman zijn hele carrière naar een Austen-adaptatie toewerkte.
Stillman koos daarvoor niet één van Austens bekende romans, die al vaker verfilmd zijn, maar de relatief onbekende novelle Lady Susan. Hoewel pas gepubliceerd in 1871, bijna vijfenzestig jaar na Austens dood, schreef zij het boek waarschijnlijk in 1794, zo'n twee decennia voordat ze officieel debuteerde met Sense & Sensibility. Het titelpersonage is een stuk venijniger dan men van de latere heldinnen van Austen gewend is. Lady Susan Vernon is een jonge weduwe die voor zichzelf en haar dochter nieuwe rijke mannen zoekt. Als geoefende flirt brengt ze ondertussen subtiel het hoofd van bijna alle mannen om haar heen op hol, terwijl ze veinst dat dat onbedoeld is. Een glansrol van Kate Beckinsale, die in een van de beste rollen uit haar carrière duidelijk geniet van de oneliners die Stillman voor haar personage heeft geschreven.
Stillman slaagt er namelijk in de toon en humor van de novelle nauwkeurig naar het witte doek te vertalen, terwijl de frequente oneliners in het script toch echt van zijn hand zijn. Vaak legde Austen daarvoor wel de basis in haar novelle, maar haar eigen beroemde dialoogstijl was ze nog aan het ontwikkelen. Het is knap hoe Stillman de geest van Austen vangt, maar tegelijk zijn eigen stempel op de teksten drukt. Zijn beste vondst is de grappige uitvergroting van de stupiditeit van Sir James Martin, een rijke doch domme partij voor Lady Susan of haar dochter. Het casten van Tom Bennett voor die rol blijkt eveneens een sterke zet. Of hij zich nou verwondert over de schrijfwijze van het landgoed Churchill of voor het eerst in zijn leven kennis maakt met doperwten, hij is telkens weer erg leuk. Wat net zo goed geldt voor Love & Friendship in zijn geheel. Een zeer geslaagde kostuumkomedie vol heerlijk Britse ironie en sarcasme.