Als een studio geld wil verdienen aan een film wordt er over het algemeen van uitgegaan dat de film 2 à 3 keer zijn budget moet terugverdienen. Naast het budget wordt er ook veel geld uitgegeven aan marketing- en distributiekosten. Ook blijft een groot deel van de opbrengsten achter bij de bioscopen.
Morbius
Morbius inspirerende wellicht 1000 verschillende memes, maar weinig mensen hebben de film in de bioscoop gezien. De film werd door zowel critici als fans met de grond gelijk gemaakt, wat niet zal hebben bijgedragen aan de opbrengsten.
Met een opbrengst van $167 miljoen tegen een budget van $83 is dit niet de grootste flop van het jaar maar na het succes van Spider-Man: No Way Home had Sony waarschijnlijk op veel meer gehoopt.
Lightyear
Lightyear was de eerste Pixar-film die een bioscooprelease kreeg nadat door alle corona-lockdowns films als Soul en Turning Red direct naar Disney+ gingen. Ondanks de connectie met de Toy Story-films werd de film geen succes.
Met een budget van $200 miljoen wist de film een magere $226 miljoen op te brengen. Een slechte marketingcampagne en middelmatige recensies worden gezien als de boosdoeners. Maar wellicht is Disney+ het grootste probleem, aangezien fans gewend zijn geraakt dat animatiefilms direct naar de streamer gaan.
The Fabelmans
Steven Spielberg heeft flink wat klassiekers gemaakt die allemaal enorm veel geld in het laatje brachten, denk aan Jurassic Park, Jaws en E.T. Maar de afgelopen tijd gaat het minder goed met de films van de regisseur. Vorig jaar werd zijn remake van West Side Story al een flop. En ook zijn nieuwste film The Fabelmans wist geen publiek te vinden.
Met een budget van $40 verdiende de film een rampzalige $10 miljoen aan de kassa's. De film moet in veel landen nog uitkomen dus wellicht kan de pijn nog iets verzacht worden.
Babylon
De nieuwe van La La Land-regisseur Damien Chazelle beloofde een grote hit te worden, maar de opbrengsten in het openingsweekend zijn op zijn zachtst gezegd dramatisch te noemen. Aan de film hangt een prijskaartje tussen de $80 en $100 miljoen. In het eerste weekend bracht de film slechts $3,6 miljoen op.
Zelfs een belofte van orgies en veel naaktscènes wist het publiek niet te overtuigen. De film moet in de rest van de wereld nog in première gaan dus wellicht kan dat de schade nog iets beperkt worden.
Amsterdam
Nog een film met Margot Robbie en een sterrencast die geen publiek wist te vinden. Met een budget van $80 miljoen bracht Amsterdam een miezerige $31 miljoen op aan de wereldwijde bioscoop-kassa's. De film is nu te zien op Disney+, wellicht vindt hij daar wel een publiek.
Strange world
Het was een slecht jaar voor animatiefilms van Disney. Ook Strange World wist geen publiek te trekken. Een totaal gebrek aan marketing wordt gezien als de boosdoener. De film verdiende slechts $62 miljoen tegen een budget van $180 miljoen. Het is de vraag of Disney de komende jaren nog wel zoveel geld uit zal geven aan animatiefilms.
Moonfall
Niet alleen de grootste flop van 2022 maar één van de slechtst-verdienende films allertijden. De rampenfilm van Ronald Emmerich kostte maar liefst $146 miljoen om te maken en verdiende een schare $67 miljoen terug. Wellicht was dit eindelijk de laatste keer dat de Indepence Day/Day After Tomorrow/2012/Godzilla-regisseur zoveel geld kreeg om de wereld te vernietigen.