Waarom 'Avatar 2' zo extreem ambitieus was met onderwater mo-cap

Waarom 'Avatar 2' zo extreem ambitieus was met onderwater mo-cap

James Cameron heeft een mooie uitleg.

Regisseur James Cameron verlegde met Avatar in 2009 de visuele grenzen van de cinema. Dankzij knappe computer-effecten en motion capture maakte hij films die voor grote delen uit zeer realistische animatie bestonden.

Intussen werkt Cameron al meer dan een decennium aan vier vervolgfilms, waarvan Avatar 2 in de loop van december 2022 in de bioscoop te zien zal zijn. Die vervolgen duiken onderwater en tonen daarmee een nieuwe plek op de planeet Pandora.

Onderwater opnames maken
Tijdens een interview met Entertainment Weekly over Avatar 2 vertelde Cameron waarom en hoe hij de motion capture onderwater wilde maken.

"Mijn collega's binnen de productie lobbyden sterk voor ons om het 'natte droog' te maken, mensen aan draden te hangen. Ik zei: 'Dit gaat niet werken. Het zal er niet echt uitzien'. Ik liet hen zelfs een test draaien, waarin we het natte inderdaad droog opnamen. Vervolgens herhaalden we het onderwater, in een vroege versie van onze watertechniek. En het kwam er niet eens bij in de buurt."

De nieuwe Avatar-vervolgen laten zien hoe de mensheid weer terugkeert op de planeet Pandora, om grondstoffen te mijnen. Ditmaal met nog meer soldaten, waardoor de Na'vi moeten vluchten naar hun oceanen.

NieuwsFilm

meest populair