Maar de groei komt komende periode wel onder druk te staan. Voor 2017 zag nog minder dan de helft een dienst als Netflix als een goed alternatief. Nu zou dit al zo'n 57 procent zijn. "Streamingdiensten worden een serieuzer afzetkanaal voor filmdistributeurs," aldus Sonny Duijn, Sectoreconoom Leisure van ABN Amro.
Goede wisselwerking
Een conclusie is dat streamingdiensten de bioscopen juist goed kunnen doen. "De opkomst van Netflix kan juist tot vollere bioscoopzalen leiden mits filmliefhebbers voldoende verschil tussen beide activiteiten zien," volgens Duijn. "De groei van online-filmdiensten kan een groter deel van de bevolking tot filmfanaat maken." ABN verwacht dat met voldoende innovatie het bioscoopbezoek met gemiddeld 1,4 procent per jaar kan stijgen, naar bijna 40 miljoen bezoeken in 2024.
Innovaties zouden bioscopen moeten zoeken in zitgemak, zoals luxe, comfortabele stoelen en veel beenruimte. Ook interactiviteit en een extra groot scherm of panoramaview zijn leuke extra's. 'Dynamic pricing' behoort ook tot de opties. Denk dan aan vroegboekkorting of juist last minute-prijzen.
Concurrentie wel gevaarlijk
Maar het is niet allemaal halleluja. Jonge- en middelbare Nederlanders zeggen liever naar een escaperoom te gaan, en een avondje uiteten wint het ook nog steeds van een zwijgend samenzijn in de bioscoopzaal. Opvallend is ook dat vier op de tien consumenten aangeeft dat ze de bioscopen links laten liggen zodra het aanbod van online filmdiensten verbetert.
Dit onderzoek lijkt bioscopen ook gelijk te geven in dat ze films, die binnen enkele weken online verschijnen op bijvoorbeeld Netflix, niet willen vertonen. Ze willen films exclusief vertonen voor een periode van minimaal drie maanden. Een recent voorbeeld hiervan is het weigeren van The Irishman door ketens als Pathé en Vue. Komende jaren zal blijken of die 'window' verder onder druk komt te staan.