Vermeende censuur trailer 'Redbad' krijgt staartje

Vermeende censuur trailer 'Redbad' krijgt staartje

Google weigert reclamecampagne van Nederlandse blockbuster.

Eerder deze week meldden we dat YouTube de makers van Redbad heeft verzocht de trailer van de film te verwijderen. De vork blijkt nu toch iets anders aan de steel te zitten, maar dat weerhoudt D66 niet om vragen te stellen aan de Europese Commissie, over de vermeende censuur van YouTube.

Het blijkt nu dat Google Adwords een reclamecampagne op YouTube voor de Nederlandse film heeft geweigerd. In de brief die producent Klaas de Jong ontving van Google, eigenaar van YouTube, wordt de campagne beoordeeld als content met "schokkende inhoud". En in de brief staat: "Wij streven ernaar om gebruikers niet te beledigen door advertenties die ongepast zijn voor ons advertentienetwerk."

De Jong geeft aan zich bij het besluit van Google neer te leggen, maar D66-Europarlementariër Marietje Schaake heeft er woensdag vragen over gesteld aan de Europese Commissie. "Ik wil dat de Europese Commissie een standpunt over culturele expressie online inneemt", aldus Schaake. "Het is niet wenselijk dat bedrijven of algoritmes gaan bepalen wat de grenzen zijn voor vrije expressie. De wet bepaalt wat de grenzen zijn, niet het winstmodel van een groot concern als Google."

De Jong liet eerder weten dat de campagne voor Redbad is geweigerd omdat de film gaat over de strijd van een Friese vorst (Gijs Naber) tegen het hardhandig opdringen van het christelijk geloof in de Middeleeuwen. "Vanuit ons Nederlandse perspectief is het verzet tegen het christendom geen grote issue. Het is bizar dat Amerikanen nu willen gaan bepalen wat voor Nederlanders aanstootgevend moeten zijn." Google wilde hierop niet reageren.

Redbad van de Nederlandse regisseur Roel Reiné (Michiel de Ruyter, Dead in Tombstone) is vanaf 28 juni in de Nederlandse bioscoop te bekijken. En ondanks dat de campagne niet door is gegaan, is er nu wel flink wat gratis reclame! De trailer:



NieuwsFilm

meest populair