Als iemand het tien jaar geleden over Disney had, zou je waarschijnlijk meteen denken aan alle tekenfilms die ze hebben uitgebracht en het wereldberoemde pretpark in Parijs. Maar de laatste jaren is Disney héél veel meer geworden; het 'huis van de muis' kocht namelijk allerlei grote merken op, zoals bijvoorbeeld Marvel Comics in 2009 (4,24 miljard dollar) en Lucasfilm in 2012 (4,05 miljard dollar). Nu lijkt het erop dat Disney zijn zinnen heeft gezet op een andere grote studio, namelijk 21st Century Fox.
Maar dat is nog lang niet alles; Disney stelt namelijk ook strenge eisen aan de bioscopen rond zijn nieuwste kraker, The Last Jedi: zo wil Disney maar liefst (op z'n minst) 65 procent van de omzet van de kaartverkoop en moet de film minimaal 4 weken op het grootste scherm draaien. Zo zijn er nog een paar regeltjes waar de bioscopen waarschijnlijk niet al te blij mee zijn maar, ze kunnen moeilijk weigeren. De Star Wars films staan namelijk garant voor flink wat miljoenen (zo brachten The Force Awakens en Rogue One: A Star Wars Story samen maar liefst meer dan 3,1 miljard dollar op!).
Disney is nu al de meest dominante studio ooit en dat zal waarschijnlijk alleen nog maar toenemen en daar is Disney zich wel terdege van bewust; Disney wordt zowat elk jaar machtiger dan de andere grote studio's en het lijkt voor deze studio's onmogelijk om Disney's succes te evenaren. Hieronder zijn de grootste verschillen genoemd waaruit blijkt dat Disney met kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt.
1) Disney opnieuw de meest succesvolle studio van het jaar
Oke, op dit moment staat de studio nog achter Warner Bros maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet meer lang duren, aangezien er wordt verwacht dat Thor: Ragnarok, Coco en The Last Jedi voor het eind van het jaar samen nog zo'n 900 miljoen dollar gaan opbrengen, wat een totaal van bijna 2,5 miljard dollar is. Hiermee zou Disney dan tevens zijn eigen record van vorig jaar verbreken en dat op een fraaie manier (zie punt 2).
2) Disney wordt de nummer 1 met maar 8 films
Het laagste aantal films dat een studio uitbracht toen ze nummer 1 werden was 13 films. Normaal gesproken ligt dit ook veel hoger; vaak is het zelfs meer dan het dubbele. Warner Bros. zal eind dit jaar maar liefst 18 films uitgebracht hebben, maar zelfs met 10 films minder zal Disney de WB-studio verslaan; Disney levert alleen maar box-office krakers. Disney's nieuwe films worden ook elke keer flink gepromoot, wat natuurlijk zijn vruchten afwerpt aan de box-office.
3) Disney focust zich op de meest winstgevende genres en laat risicovolle projecten links liggen
Een paar van de grootste successen dit jaar waren de horrorfilm It, de thriller Get Out en de oorlogsfilm Dunkirk, alle drie niet van Disney. Disney houdt zich hier liever verre van en focust zich meer op zijn animatiefilms en grote vervolgen waarvan ze weten dat er (al) een flinke fanbase voor bestaat.
4) Disney groeit in 'market power'
De bioscoopketens kunnen niet meer zonder Disney. De films van de studio staan zo goed als altijd garant voor succes. Dat valt op aan de box-office van dit jaar; t/m eind juni was de box-office hoger dan het jaar ervoor, maar dat daalde weer sterk in juli, een van de twee maanden dat er geen Disney film verscheen. In september leek het weer iets beter te gaan met It, maar in oktober daalden de cijfers opnieuw. Toch gaan ze nu weer flink omhoog, dankzij de Disney films. Het is waarschijnlijk wel al te laat om de totale box-office opbrengsten van alle studio's samen van vorig jaar te verbeteren, maar daar zullen de bazen bij Disney waarschijnlijk niet wakker van liggen...
Het is redelijk duidelijk dat de bioscopen niet zonder het huis van de muis kunnen, maar het lijkt er wel op dat Disney's mega-succes ook een paar negatieve kanten heeft...
1) Andere films lijden onder Disney's succes
Dit valt vooral op wanneer er een Disney film uitkomt; de andere films die op dat moment ook in de bioscoop draaien kunnen nauwelijks op tegen de Disney films. De andere studio's durven dus vaak niet het risico te nemen hun films tegelijkertijd uit te brengen met die van Disney, anders is het bijna zeker dat hun films floppen of op z'n minst toch flink winst mislopen.
2) Disney's succes met weinig films zal gekopieerd worden
Disney beschikt dan wel over een paar van de grootste merken, maar met zijn mega succes met maar weinig films is het zo goed als zeker dat andere studio's dit voorbeeld gaan volgen: meer spenderen aan minder, maar wel grote projecten.
3) De studio's gaan zich meer richten op bepaalde groepen
De grote producties zullen zich meer gaan focussen op groepen, zoals Disney dat ook doet met zijn films (tekenfilms voornamelijk voor de kinderen en de actie en superhelden films voor de jongeren en mannen), aangezien deze films flink wat geld in het laatje brengen.
4) De producenten gaan minder risico nemen
De studio's en filmbazen zullen meer controle hebben over de regisseurs. Marvel nam een gok met de Nieuw-Zeelandse regisseur Taika Waititi voor de nieuwste Thor en DC met Patty Jenkins voor Wonder Woman. Beide keren pakte dit goed uit, maar dit lijken uitzonderingen te zijn. Met zulke monsterbedragen gaan de studio's geen risico's nemen en houden ze hun filmmakers aan het lijntje met al uitgestippelde plannen, iets waar David Fincher zich recentelijk nog over beklaagde.
5) De kleinere films halen de bioscoop vaak geeneens meer
Disney brengt in 2019 zijn eigen streaming-dienst uit (die goedkoper zal zijn dan Netflix) en wel voor Disney's eigen exclusieve aanbod. In recente jaren bracht Disney films uit zoals o.a. The Queen of Katwe, The Hundred Foot Journey, Bridge of Spies en Saving Mr. Banks, maar zulke films staan niet meer op de agenda. Grote kans is dat deze ietwat kleinere films uit zullen komen op Disney's nieuwe streaming-dienst, wat het waarschijnlijk nog lastiger voor de bioscopen gaat maken, omdat de mensen gewoon thuis in hun luie zetel de film kunnen zien (iets waar Christopher Nolan zich negatief over uit heeft gelaten)...
Disney steeds machtiger: de voors en tegens
Hoe het huis van de (super)muis de toekomst gaat bepalen