Disney voerde overnamegesprekken met 21st Century Fox. De bedoeling was om de films en series van Fox, evenals studio's en televisiezenders over te kopen. Maar nu meldt The Wall Street Journal dat het helemaal niet om Disney of Fox draait, maar juist om Netflix. De streamingdienst heeft 100 miljoen abonnees en lange tijd een goede samenwerking met Netflix.
Maar nu is Disney klaar om een eigen streamingdienst te lanceren, waar het zijn eigen series en films wil plaatsen. Denk aan films van Pixar, Marvel, Lucasfilm en de eigen animatiefilms. Dat aanbod moet allemaal, samen met nieuwe producties, naar de Disney-dienst verplaatst worden. De krant stelt dat Disney vooral probeert om schaalgrootte te creëren.
"Het is een teken dat Disney genoeg schaalgrootte wil om te kunnen concurreren met Netflix," aldus een kenner tegenover de krant. "Op zichzelf is het zelfs voor een bedrijf als Disney moeilijk om te concurreren met de brede content die Netflix ter beschikking heeft. Je moet iets heel breeds leveren, of iets met erg specifieke kracht hebben."
Tot dusverre lijken de gesprekken niet bepaald te slagen, ze zouden namelijk deze week zijn stilgelegd. Maar voor Disney is het desondanks belangrijk om zoveel mogelijk media te kunnen brengen naar de streamingdienst en daartoe kan het goed samenwerken met andere studio's. Die voelen zich ook bedreigd door het succes van Netflix, dat nu ook eigen content produceert, maar werken ook aan de lancering van eigen streamingdiensten.
Het zijn in elk geval zeer interessante tijden. Netflix geeft immers in 2018 maar liefst 8 miljard dollar uit aan de productie van content. Dat is een bijzonder hoog bedrag, waarvan delen ook gaan zitten in zeer getalenteerde filmmakers. De gedachte van Netflix is om zich zo te onderscheiden van de rest, al waagt het in december met Bright wel een poging om ook het blockbuster-land te betreden.
"Disney wil Fox om te concurreren met Netflix"
Alles om zo breed mogelijke content te krijgen.