De luxe, maar vrij kleine Noord-Amerikaanse bioscoopketen iPic Entertainment heeft een deal gesloten met Netflix. Onderdeel van deal is dat iPic een reeks Netflix-filmpremières gelijktijdig op het grote doek vertoond in enkele van hun locaties. Een deal die de nekharen overeind doet zetten bij de grote ketens in de States.
Netflix zoekt naar een model waarbij hun nieuwe releases via beide kanalen worden aangeboden aan de filmliefhebber, dus én via de online Netflix-dienst én in de biocoop. Bioscoopketens verwachten echter exclusiviteit bij het vertonen van films en daardoor zijn initiatieven vanuit Netflix tot op heden niet goed ontvangen, al verschenen bepaalde titels wel lokaal in bioscopen.
Een reactie van de National Association of Theatre Owners (NATO): "We zouden allemaal bedachtzaam moeten zijn dat het succes van de filmindustrieën een direct resultaat is van de succesvolle samenwerking tussen filmmakers, distributeurs en andere deelnemers... Gelijktijdige releases hebben in de praktijk uitgewezen dat zowel bioscoop- als "home"-inkomsten zwakker waren. Net als dat Netflix en hun klanten waarde hechten aan exclusiviteit, doen bioscoopeigenaren en hun klanten dat ook."
Een belangrijke redenen waarom Netflix deze deal wilt, is dat ze hun titels in aanmerkingen wil laten komen voor filmprijzen. De Academy stelt onder meer dat een film minimaal 7 aaneensluitende dagen in de bioscoop moeten hebben gedraaid om in aanmerking te komen voor nominaties.
Komende jaren verschijnen flink wat eigenlijke bioscoopfilms op Netflix, met onder meer Jeff Wadlows True Memoirs of an International Assassin, David Michôds War Machine, David Ayers Bright en Duncan Jones' Mute.
UPDATE 07/10: Ondertussen blijft Netflix ook in het nieuws doordat Walt Disney en Apple mogelijk een bod willen uitbrengen op de streamingdienst. Het gerucht heeft er al voor gezorgd dat het Netflix-aandeel in waarde is gestegen. Zowel Disney als Apple zouden Netflix willen kopen om hun eigen marktaandeel te verstevigen. Walt Disney zou overigens ook in de markt zijn om Twitter te kopen om dit kanaal in te zetten als een soort streamingdienst. Het huis van de muis is namelijk hard op zoek naar een eigen online kanaal om de consument te voorzien in hun contentbehoefte. Tot op heden is dit zeker niet de sterkste kant van de entertainmentreus. Mocht Disney daadwerkelijk Netflix (of Twitter) aankopen en deze naar zijn hand zetten, dan zou dit kunnen leiden tot nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de release-strategie van bijvoorbeeld films. Een nadeel hierbij is dat er veel meer content is dan de content die Walt Disney biedt.