5 regels voor succesvolle horror van James Wan

5 regels voor succesvolle horror van James Wan

De regisseur van 'Saw', 'Insidious' en 'The Conjuring' geeft vijf tips voor jonge filmmakers die een financieel succesvolle horrorfilm willen maken die het ook goed doet bij de critici.

Horrorregisseur James Wan brak twaalf jaar geleden door met Saw, maar staat tegenwoordig meer bekend om de neo-gothische horror van Insidious en The Conjuring. Onlangs draaide The Conjuring 2 nog in de bioscopen. Wans films doen het bijna allemaal commercieel prima, en daarnaast wordt hij steeds meer gewaardeerd door critici. Momenteel is in Nederland het door Wan geproduceerde Lights Out te zien, het debuut van David Sandberg. Want Wan geeft jonge filmmakers graag de kans om een goede horrorfilm te maken. Sommige mensen hebben het geluk direct door hem op weg geholpen te worden. Anderen zullen het doen met de vijf tips die hij aan Indiewire gaf:

1. Horror hoeft niet duur te zijn


Als je een bioscooppubliek niet bang kan maken met een laag budget, dan kan succes in het horrorgenre wel eens heel moeilijk voor je worden. Met beperkte middelen werken dwingt je om creatief en inventief te zijn, wat volgens Wan een zeer belangrijke vaardigheid is in een genre als horror, waarin vaak dezelfde concepten worden gerecycled. Dat juist kleine dingen een grote impact kunnen hebben maken volgens Wan het genre juist zo bijzonder. “Een krakende deur kan je de stuipen op het lijf jagen, en het kost niets

2. Zet klassieke horror op de kop

Één van de technieken die Wan in zijn films hanteert is een twist geven aan klassieke horrorgegevens en ideeën. “Met Insidious wilde we een spookhuisverhaal vertellen dat eigenlijk helemaal geen spookhuisverhaal was. Bij Saw ging het om het maken van een kleine horrorthriller, maar eentje die op zichzelf stond en anders was dan de andere indie-horrorfilms.”

3. Maak goede 'set pieces'

Een 'set piece' is volgens Wan een groots opgezette scène of sequentie in een film, waar het publiek de volgende dag nog over zal napraten. Zoals de seance in Insidious of de strijd tussen Vera Farmiga en een tot leven gekomen schilderij in The Conjuring 2.

4. Ondermijn je publiek

Het hedendaagse horrorpubliek is zo bekend met het genre dat ze veel beter weten hoe ze filmtaal moeten lezen dan vroeger, aldus Wan. Daarom moeten regisseurs de kijker telkens blijven verrassen om hun aandacht vast te houden. “Als zij verwachten dat er iets gaat gebeuren, wat kan je dan doen om dat verwachting te ondermijnen? Ik probeer altijd nieuwe manieren te vinden om de verwachtingen van het publiek te doorbreken.”

5. Doe een beroep op oerangsten

Volgens Wan komt het bang maken van mensen meestal neer op het oproepen van primaire angsten waar mensen al hun hele leven mee rondlopen. “In onze jeugd hadden we allerlei soorten kinderangsten, die je weer opnieuw kunt oproepen in het onderbewustzijn. Lights Out speelt bijvoorbeeld in op dit principe door zich te richten op een klassieke angst van veel mensen: de angst voor het donker.” Wan zegt dan ook dat Lights Out een film is die hij als kind geweldig had gevonden, eentje die hij in de videotheek zou ontdekt hebben en die hem altijd bijgebleven zou zijn. Wan noemt The Witch als voorbeeld van een recente horrorfilm die een grote indruk op hemzelf maakte.

NieuwsFilm

meest populair