Vorige week lichtte ik Jean Renoirs La Bête humaine uit en deze week blijft de Flashback Friday in Franse sferen met Et Dieu... créa la femme van Roger Vadim. Deze film is met name vandaag de dag interessant omdat de doorbraak betekende van Brigitte Bardot.
Het verhaal gaat over de jonge Juliette. Zij is een wees met een hoog libido en een vrije geest. Ze houdt ervan om blootsvoets te lopen, naakt te zonnen en trekt zich niks aan van de sociale normen van anderen om haar heen. Ook de mening van anderen kan haar weinig interesseren. Ze krijgt veel aandacht van mannen om haar heen, waaronder twee broers die ruziën om haar.
Roger Vadim ontmoette Bardot toen ze nog maar een tiener was en trouwde met haar zodra ze 18 was en het mocht. Hij besloot voor zijn vrouw een filmscenario te schrijven, waar ze bekend mee zou worden. Dat werd Et Dieu... créa la femme en het zette beiden op de internationale kaart. De film deed veel stof opwaaien vanwege het hoge erotische gehalte en men probeerde de film in Amerika zelfs te verbieden. Vandaag de dag ziet het er allemaal nogal tam uit, maar voor die tijd was het heel wat om een vrouw op deze uitdagende wijze neer te zetten.
Om heel eerlijk te zijn, stelt het verhaal van de film eigenlijk niet veel voor. Alle mannen vallen voor Juliette en zij trekt zich nergens wat van aan. Maar wat nog steeds net zo duidelijk was als het jaar dat de film uitkwam, is dat Bardot geboren was om voor de filmcamera te staan. Vadim brengt met de film eigenlijk een ode aan haar uiterlijk en sensualiteit. Het is niet dat ze zo'n fantastische actrice was, haar uitstraling alleen al houdt je als kijker geboeid en er zijn maar weinig acteurs of actrices geweest in de geschiedenis van de film, die zo ontzettend fotogeniek zijn. BB en Vadim gingen na vijf jaar huwelijk uit elkaar, waarna hij een jonge Jane Fonda trouwde en een ster van haar wist te maken. BB en Vadim bleven echter wel bevriend en werkten nog een aantal maal samen. Leuk detail aan Et Dieu... créa la femme is dat Bardot een affaire begon met tegenspeler Jean-Louis Trintignant en ze woonden na de opnames twee jaar samen. Aangezien zij nog getrouwd was met Vadim en hij eveneens een echtgenote had, zorgde dit voor een schandaal. Het had echter als voordeel, dat Bardot hierdoor nog meer werd gezien als een mannenverslinder en het haar status als sekssymbool eigenlijk alleen maar bevestigde.
Et Dieu... créa la femme is niet eens zo' n hele goede film, maar wel een interessante om eens te bekijken vanwege de rol van Bardot en de invloed die het had op de filmindustrie.
Flashback Friday: 'Et Dieu... créa la femme'
Film van Roger Vadim uit 1956 lanceerde Brigitte Bardot als sekssymbool.