De digitaal gerestaureerde klassieker Tokyo Story van filmmaker Yasujiro Ozu is vanaf 14 mei te zien in de filmtheaters. Er zijn ook drie andere titels van de Japanse filmmaker digitaal recent gerestaureerd en deze zullen door Eye, Filmhuis Den Haag en andere filmhuizen in Nederland tussen 14 tot en met 27 mei vertoond worden als hommage.
Yasujiro Ozu (1903-1963) vormt samen met Akira Kurosawa en Kenji Mizoguchi het leidende trio regisseurs van de klassieke Japanse cinema. Ozu omringde zich met een vaste groep van acteurs en crew-leden en zijn stijl werd in de loop van zijn carrière steeds miniemer. Zo gebruikte hij geen bewegende camera meer, maar maakte hij consequent gebruik van vaste kaders. Scènes werden vaak gescheiden door 'loze' tussenshots van een detail, natuur of een geluid, zoals een passerende trein.
Speciaal voor zijn interieuropnames ontwierp Ozu een driepootstatief met twee standen: één met de lens op ongeveer 90 centimeter boven de grond een van ongeveer 50 centimeter hoger. Bij de meest gebruikte positie waarop de regisseur filmde, moest Ozu's vaste cameraman Yuharu Atsuta, zo'n beetje liggend op de vloer door de zoeker kijken.
De hommage aan Ozu concentreert zich op zijn laatste films in kleur en bevat Equinox flower, Good Morning, An autumn afternoon en Late autumn.
Retrospectief van Yasujiro Ozu in de filmhuizen
Onder meer 'Tokyo Story' staat op het programma van deze leidende regisseur van de Japanse cinema.