Het Imagine Filmfestival. Na meer dan vijf jaar sinds de naamswijziging van AFFF (Amsterdam Fantastisch Film Festival) naar Imagine begint het eindelijk een beetje te wennen als titel. De oude titel begint steeds meer uit de volksmond te verdwijnen, en als mensen het over het Imagine hebben is daar zelden meer uitleg of een toevoeging bij nodig. Vanavond opent de alweer eenendertigste editie van het Imagine Filmfestival met Ex Machina, over anderhalve week sluit Big Game met Samuel L. Jackson het festival van horror, thrillers, fantasy, science fiction en aparte actie af.
Ex Machina opent niet alleen het festival, de film is ook het vlaggenschip van het We Love Robots themaprogramma waarin films over robots centraal staan. In Ex Machina wordt de jonge programmeur Caleb door zijn baas Nathan uitgenodigd om op een geïsoleerde, geheime plaats diens nieuwste uitvinding uit te testen: een robot met kunstmatige intelligentie. Caleb moet door gesprekken met haar uitvogelen of ze werkelijk onafhankelijk en creatief kan denken. Al snel wordt echter duidelijk dat Nathans bedrijf (een soort Google) naast dit baanbrekende onderzoek nog meer geheimen herbergt.
Alex Garland begon zijn carrière in de filmwereld met het script voor 28 Days Later, en schreef later de science fictionfilms Sunshine, Never Let Me Go en Dredd. Met Ex Machina stelt Garland vragen over de moderne ontwikkeling van robots en kunstmatige intelligentie. Garland plaats ethische en morele kanttekeningen bij het maken van autonome wezens die tegelijk toch volledig afhankelijk van hun menselijke bedenkers zijn. Hij vraagt zich tevens af of het op de lange termijn voor het menselijk ras wel zo verstandig is om kunstmatige intelligentie te creëren. Een spannend en interessant regiedebuut dat een zorgwekkend beeld van de nabije toekomst schept.
[rating 4]
Naast Ex Machina draaien er in het We Love Robots themaprogramma ook The Signal, Uncanny, Young Ones en Terminator 2, die alleen in een James Cameron double bill samen met Aliens te bezoeken is. Naast films zijn er rondom het thema robot ook lezingen, een masterclass, een workshop en een gedachte-experiment. Allemaal gratis. Net zoals de masterclass over montage van Bob Murawski (onder meer de vaste editor van Sam Raimi) en over cinematografie van de Belgische cameraman Manu Dacosse.
Natuurlijk zijn er ook heel veel andere soorten films op Imagine te zien. Fantasy uit India (Sunrise) en science fiction uit Afrika (Beti and Amare). Thrillers uit België (Waste Land) en Duitsland (HomeSick). Spectaculaire actie uit Azië, zowel modern (Brotherhood of Blades) als klassiek (Jackie Chans Young Master, Sammo Hungs Spooky Encounters of the Third Kind). Uit Amerika draait er van alle genres wat. Bijvoorbeeld de thriller The Guest en horrorkomedie Life After Beth, plus een gezonde dosis horror, zoals It Follows en Spring. Uiteraard is er ook nog de beruchte Night of Terror (vier horrorfilms vanaf twaalf uur 's nachts op zaterdag), waar dit jaar de Day of Terror aan is toegevoegd: de zondagochtend na de Night of Terror draaien alle vier de films nog eens achter elkaar. De eenendertigste editie van Imagine belooft weer spannend te worden, en namens FilmTotaal verslaan Jelle Fastenau en Kaj van Zoelen de komende anderhalve week periodiek het festival.
Kijk tijdens het festival op de speciale Imagine pagina voor meer verslaggeving.